Roligare än någonsin

Malta är knappast förknippat med sportvagnar men det finns två andra förklaringar till varför provkörningen av engelskbyggda Lotus Elise 111R gick av stapeln här. För det första så var medelhavsön en brittisk koloni fram till 1964 och kvar från den eran är några glömda röda telefonkiosker, vänstertrafiken och språket. För det andra så har dimma och regn förbytts mot 300 soldagar. Bättre kan det knappast bli - det enda dilemmat är att den högsta tillåtna hastigheten på vägarna är 64 km/h!

Foto:

Lotus2006-02-28 08:34

Det räcker med att öppna förardörren så förstår du att det här är en ultralätt bil. Den känns som en tom läskburk i handen och slår igen med ett tomt klonk. Ingen ?kassaskåpskänsla? så långt örat hör. Å andra sidan väger Lotusen blott 950 kilo och kilopriset blir därmed 438 kronor. Du som är en hejare på matte har förstås redan räknat ut att priset blir 416 100 kronor. En tung investering i en lätt bil, eller?

Be en stilla bön
Gillar du glitter och glamour? Sorry, då är inte Lotus Elise 111R bilen för dig. Det lyxigaste som skickats med som standard från fabriken är nämligen en simpel cigarettändare. Det må låta hemskt för alla oss som är bortskämda med navigationssystem, elektriska fönsterhissar, klimatanläggning och krockkuddar, men det enkla är just tjusningen med modellen. Den senaste generationen erbjuds visserligen många tillval, men det ger också resultat när det är dags för invägning. I grundutförande så är sextio procent av vikten fördelad till bakaxeln - därmed kan sportvagnen bli riktigt lömsk i beteendet. För när "gula faran" väl tappar greppet så är det bara att ta ett djupt andetag och be en stilla bön, du har nämligen inga hjälpsystem som fixar situationen åt dig.
Antispinn, stabilitetsprogram, styrservo och ABS-bromsar ingår nämligen inte i standardutrustningen till racerfantasternas stora glädje.

Provisoriskt tygtak
Att krångla sig ner bakom ratten är en historia i sig. Det är inga stora portar som öppnas till paradiset så det krävs onekligen en viss vighet. Väl på plats sitter man i en stenhård sportstol där personer över 195 centimeter icke göre sig besvär.
Två muskelbyggare i bredd är inte heller något att rekommendera, stolarna med sin minimala stoppning är nämligen placerade tätt intill varandra. Strax bakom ryggen jobbar dessutom motorn och ljudet är öronbedövande. Ändå är maskinen en tillsynes vanlig fyra på 192 hästar och det verkar kanske inte vara så upphetsande - men är det! Noll till hundra rullar på fem sekunder och håret kan rufsas runt i 241 km/h. Det känns som att ratta en gokart när jag provocerar testbilen längs slingan och min kollega får ett leende som sitter fastklistrat i ansiktet. Rent praktiskt är dock Lotus Elise 111R lika användbar som en strandloppa. Bagageutrymmet är nämligen en oval liten låda som rymmer instruktionsbok, tandborste, tandkräm och pyjamas. Däremot ingår ett provisorisk tygtak som fästs mellan vindruteramen och targabågen. Det är i alla fall ett snyggt försök som skydd mot vädergudarna?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!