Sedan byggstarten i juni har vägarbetet hittills inneburit avverkning av träd och buskar utmed vägen.
Nu har nästa fas med sprängning och borrning påbörjats för att kunna bredda vägen.
– Sprängningarna utförs vardagar mellan klockan 9-15 och under den tiden kommer trafiken ibland behöva stoppas i max tio minuter när sprängningarna pågår, informerar Johan Sundman, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Sprängningsarbeten påbörjas i Målilla och går sen norrut mot Hultsfred.
– För trafikanterna på vägen börjar vi nu märkas mer och mer. Det kommer vara mycket transporter på sträckan i samband med schaktning, fortsätter Johan Sundman.
Från nästa vecka kommer också trafiken ledas om på en tillfällig väg förbi arbeten med en rörbro, strax norr om rondellen i Målilla. Den omledningen beräknas pågå cirka en och en halv månad och hastigheten förbi arbetsplatsen blir där 50 km/h.
Johan Sundman vädjar samtidigt till trafikanterna att visa hänsyn till varandra och speciellt till de som jobbar på vägen.
Många byggentreprenörer som arbetar med vägar vittnar, enligt Sundman om bristande respekt för hastighetsbegränsningar och varningsskyltar vid vägarbeten.
– Detta kan ibland leda till en direkt livsfarlig arbetsmiljö för de som utför vägarbetet. Vi gör en relativt kort insats här för att vi alla ska få en bättre väg i framtiden, säger Johan Sundman.