Kommunen har tecknat ett nytt sponsoravtal med Målilla MK inför GP-tävlingen i speedway i september. Kommunen vill gå in med 200 000 kronor i arrangemanget, och för pengarna får man ett antal biljetter till tävlingen, att lotta ut internt och externt.
– Det här nya avtalet är tvåårigt med möjlighet till förlängning ett år, säger Rosander.
Förutom biljetterna får kommunen också möjligheter till marknadsföring. Inte sedan festivalens glansdagar har något evenemang i kommunen fått så mycket uppmärksamhet i media.
– I år är det Discovery som tagit över som arrangör, säger Lars Rosander vidare, det gör att MMK har större möjligheter att påverka.
Det ger i sin tur kommunen bättre möjligheter att synas. Bland annat med reklam på innerplan.
– Dessutom kommer vi att synas på storbildsskärm, med flaggor och banderoller.
Rent konkret är det dock svårt att säga vad den här reklamen betyder för kommunen, men satsningen är ändå värd pengarna tycker Lars Rosander.
– Det är svårt att mäta nyttan. Men det är ett relevant belopp, och det är ändå den största händelsen i kommunen och den samlar stort intresse.
Oppositionsrådet Tomas Söreling berättar det blir 16:e året som GP-Speedway körs i Målilla och att kommunen varit med som sponsor hela tiden.
– Tidigare har det varit 150 000 kronor varje år, säger han, men nu höjer vi till 200 000 kronor. Jag ser det inte som om vi slänger ut pengarna, jag ser det i stället som ett samarbetsavtal.