För nÄgra veckor sedan, mitt i smÀllkalla vintern gjorde hon ett besök pÄ den avstÀngda bron, som förvisso repareras hjÀlpligt men kommer att klassas ner. Hon trÀffade dÄ ett antal företagare som alla drabbas av att bron inte gÄr att anvÀnda.
Efter besöket riktade Gudrun BrunegÄrd en direkt frÄga till Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), om vad han tÀnker göra för att infrastrukturen i sydöstra Sverige, och Kalmar lÀn ska uppgraderas i kommande transportplan
â Men jag Ă€r ganska besviken över svaret, sĂ€ger Gudrun BrunegĂ„rd. Det Ă€r nĂ€rmast ett ickesvar. Inte med ett ord medger han att lĂ€net lider av att underhĂ„llet Ă€r eftersatt.
â De Gröna nĂ€ringarna Ă€r lite av Kalmar LĂ€ns signum, sĂ€ger hon. Menar man allvar med talet om Matlandet Sverige, mĂ„ste man se till att jordbrukets transporter fungerar.
En ny nationell Transportplan att göras och den omfattar en satsning pÄ 700 miljarder kronor, sa Tomas Eneroth i sitt svar. VÀl fungerande transporter Àr viktiga för mÀnniskor möjlighet att a sig till jobb och skola. Men ocksÄ för industrins produkter.
Han berÀttade som en storsatsning pÄ vÀg och jÀrnvÀg, totalt 164 miljarder.
â Den nationella transportplanen kommer att sĂ€tta fingret pĂ„ de Ă„tgĂ€rder som behöver prioriteras, svarade Eneroth vidare. "Det finns stora önskemĂ„l frĂ„n hela landet.
â Jag sĂ€tter stort vĂ€rde i att lyssna in önskemĂ„l frĂ„n alla aktörer, sĂ„som regioner, kommuner, och nĂ€ringsliv.