– Egentligen skulle renoveringen varit igång redan, berättar Staffan Beijer, ordförande i föreningen Gotlandståget. Men vi fick pausa arbetet när vi fick ett fel på vårt andra ånglok, Dalhem som är Drottningen i samlingen och som vi använder i vår trafik.
Men det betyder inte att man ger upp Målillaloket, eller Klintehamn som det heter. Tanken är att renovera det till funktionsdugligt skick igen så att det kan sättas in i trafik på föreningens 6,5 kilometer långa museibana.
– Klintehamn är egentligen ett mer lämpligt lok för den trafik vi bedriver, säger Staffan Beijer. Så vi räknar med att få det i trafik så snart det är möjligt.
Hur omfattande reparationer som behövs för det, är lite oklart just nu. Mycket hänger på i vilket skick som ångpannan är i.
– Pannan är ju hjärtat i ett ånglok, säger Staffan Beijer, det andra är ganska enkelt. Vi vet ju att hon är rullande. För några år sedan hade vi med henne på en utställning vid Almedalsveckan i Visby, där hon prydde sin plats.
Sedan Klintehamn återvände till Gotland har hon fått en yttre uppsnyggning, och har stått i föreningens utställningshall under några år i väntan på att få komma in i verkstaden.
Men först måste Dalhem repareras för att snabbt få igång ångtågstrafiken igen.
– Vi har också byggt ut spåret de senaste åren och det har tagit mycket av vår energi, säger Staffan Beijer.
Loket, Klintehamn - Roma Järnvägs lok nummer 1, som det heter, byggdes i Kristinehamn 1897 och rullade på hemmabanan framtill 1949. Då hade järnvägsnätet förstatligats, och loket flyttades till fastlandet för att bli växellok i Växjö. 1963 ställdes det av, och blev en attraktion i Målilla hembygdspark, där det stod fram till 1997, då det flyttades tillbaka till Gotland, och blev en deposition från Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.
Även om Klintehamn är skapligt komplett och rullande, kan det komma att kosta en bra slant att få det i körbart skick igen, vilket är målsättningen. Så för att täcka kostnaderna har föreningen Gotlandståget dragit igång en insamling.
– Så här långt har vi fått in 348 000 kronor för att reparera Dalhem, säger Staffan Beijer, som räknar med att det ska räcka en bra bit på vägen, om än inte ända fram.
Så han är hoppfull om att det ska inte ska behöva dröja så länge till, innan Klintehamn kan tuffa fram på den 6,5 kilometer långa banan.