Monstermaskinerna invaderar Målilla

Dubbelt så många förköpsbiljetter är sålda mot i fjol. När Målilla Traktor Power Weekend tioårsjubilerar gör man det med flera nyheter och målet är satt vid nytt publikrekord.

Alfrida Rudén tror på publikrekord - igen. Dubbelt så många förköpsbiljetter har sålts, jämfört med i fjol.

Alfrida Rudén tror på publikrekord - igen. Dubbelt så många förköpsbiljetter har sålts, jämfört med i fjol.

Foto: Charlotte Madestam

Målilla2019-06-26 20:00

Målilla Traktor Power Weekend växer för varje år. Motorintresserade i allmänhet och traktorfantaster i synnerhet vallfärdar till G&B Arena helgen efter midsommar.

– Förra året kom det 16 500 personer och vi gissar att det blir ännu fler i år för förköpet har gått över förväntan. Förutom i Sverige har vi sålt biljetter till både Holland, Tyskland, Danmark, Finland och Norge, säger Alfrida Rudén, dotter till Christian Rudén, delägare i arrangerande Traktorevent Sverige AB.

Eventet tioårsjubilerar med extra happenings. Bland annat traktordragracing som tagit plats i programmet bredvid det beprövade som speedway, fotboll, race och cross. Allt förstås med traktorer. Och naturligtvis återkommer surhålskörningen, som blivit en riktig publikmagnet.

– På lördagskvällen har vi dessutom en hemlig överraskning, som vi tror kommer bli riktigt uppskattad, säger Alfrida Rudén.

Men – själva traktorpullingen är ändå stommen i arrangemanget, där de riktigt stora monstren upp till 7 000 hästkrafter mäter sig mot varandra i en rad olika klasser som Standard och Eurochallenge, som lockar tävlande från hela Europa, medan alla övriga klasser, som Modifierat och Compakt diesel är SM-deltävlingar.

En veterantraktorparad inleder helgen, de unga förarna får sin chans i gardenpulling, där man växlar upp till allt mer hästkrafter i takt med att man blir äldre, och på området finns också hoppborg och en helikopter, varifrån man kan se Målilla från ovan. Bland mycket annat.

– Det här är den nya festivalen i kommunen, där musiken bytts mot traktorer, säger Christian Rudén, som har satt målet vid 20 000 sålda biljetter inom en treårsperiod.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om