â Sydsvenska Handelskammaren presenterade bara för nĂ„gra dagar sedan en utredning som styrker att Kalmar LĂ€n hamnat i strykklass nĂ€r det gĂ€ller infrastruktursatsningar, sĂ€ger hon, Inte bara förra Ă„ret, utan i 20 Ă„r bakĂ„t i tiden.
Hon ser bron i Lilla Aby som ett exempel pÄ det.
â Det Ă€r viktigt för bĂ„de trakten, och för hela lĂ€net att vi fĂ„r rĂ€ttvisa förhĂ„llanden, sĂ€ger hon. Det tog jag upp i min första interpellation i riksdagen. Men jag fick inget egentligt svar av Tomas Eneroth dĂ„.
SÄ nu blir det ett nytt försök eftersom det pÄgÄr ett arbete med en ny femÄrig transportplan för landet.
Och med handelskammarens utredning kan hon lÀgga mer ved pÄ brasan.
TrÀbron frÄn 1948 Àr mÀrkt av tidens tand, och EmÄns vatten. Den har varit avstÀngd för trafik sedan i höstas och nu Àr en tillfÀllig lagning pÄ gÄng. En lagning som gör det möjligt för personbilar och lÀttare fordon att ta sig över.
â Det betyder en nedklassning av bron, sĂ€ger Hjalmar Ăsterberg, den borde snarare ha klassats upp för att klara tyngre trafik. Det Ă€r en sak att vi inte fĂ„r nĂ„got nytt, men vi förlorar den infrastruktur vi har haft. Och det Ă€r mycket vĂ€rre.
För Àven om vÀgen Àr liten, har den ÀndÄ stor betydelse för nÀringslivet i allmÀnhet och de gröna nÀringarna i synnerhet. Vilket har fÄtt bygdens folk att reagera och ta upp kampen.
Det gör ocksÄ Anders Andersson (KD) som Àr regionrÄd och jobbar med infrastrukturfrÄgor.
â Det Ă€r vĂ€l bra med den tillfĂ€lliga reparationen, sĂ€ger han, men det fĂ„r inte stanna dĂ€r.
SjÀlv tog han frÄgan med sig direkt till trafikverket i lÀnet under mÄndagen.
PÄ det kommunala planet hÀnder det en hel del ocksÄ. Lennart Davidsson (KD) ser bron som mycket, mycket viktig och han pekar pÄ att företag drabbas av stora merkostnader pÄ grund av att man tvingas köra lÄnga omvÀgar.
Ăven kommunledningen i Hultsfred Ă€r med pĂ„ tĂ„get.
â Vi arbetar aktivt för att bron ska repareras för att klara tung trafik, sĂ€ger kommunalrĂ„det Lars Rosander. Bron Ă€r av stor betydelse för jord- och skogsbruk i omrĂ„det. Och nu i veckan kommer vi att ha ett möte med Trafikverket i lĂ€net för att diskutera saken.
Han berÀttar ocksÄ att C-riksdagsledamoten Anders à kesson i trafikutskottet Àr inkopplad pÄ Àrendet. Ett extra anslag för bÀrighetshöjande ÄtgÀrder finns och det borde öka chanserna att förstÀrka bron, tror han.