Nu ska den unika trÀbron diskuteras pÄ högsta nivÄ

Bron över EmÄn vid Lilla Aby lyfts upp pÄ riksdagsplanet. Gudrun BrunegÄrd (KD) lovar att stÀlla infrastrukturministern till svars. Kampen blir lika spÀnnande som tv-serien.

Anders Andersson och Gudrun BrunegĂ„rd fĂ„ngar upp argument frĂ„n Hjalmar Österberg, Margareta och Lars Rickert, Folke Plejert och Lennart Davidsson.

Anders Andersson och Gudrun BrunegĂ„rd fĂ„ngar upp argument frĂ„n Hjalmar Österberg, Margareta och Lars Rickert, Folke Plejert och Lennart Davidsson.

Foto: Olof Carlson

MÄlilla2021-02-08 18:26

– Sydsvenska Handelskammaren presenterade bara för nĂ„gra dagar sedan en utredning som styrker att Kalmar LĂ€n hamnat i strykklass nĂ€r det gĂ€ller infrastruktursatsningar, sĂ€ger hon, Inte bara förra Ă„ret, utan i 20 Ă„r bakĂ„t i tiden.

Hon ser bron i Lilla Aby som ett exempel pĂ„ det. 

– Det Ă€r viktigt för bĂ„de trakten, och för hela lĂ€net att vi fĂ„r rĂ€ttvisa förhĂ„llanden, sĂ€ger hon. Det tog jag upp i min första interpellation i riksdagen. Men jag fick inget egentligt svar av Tomas Eneroth dĂ„.

SĂ„ nu blir det ett nytt försök eftersom det pĂ„gĂ„r ett arbete med en ny femĂ„rig transportplan för landet. 

Och med handelskammarens utredning kan hon lÀgga mer ved pÄ brasan.

TrÀbron frÄn 1948 Àr mÀrkt av tidens tand, och EmÄns vatten. Den har varit avstÀngd för trafik sedan i höstas och nu Àr en tillfÀllig lagning pÄ gÄng. En lagning som gör det möjligt för personbilar och lÀttare fordon att ta sig över.

– Det betyder en nedklassning av bron, sĂ€ger Hjalmar Österberg, den borde snarare ha klassats upp för att klara tyngre trafik. Det Ă€r en sak att vi inte fĂ„r nĂ„got nytt, men vi förlorar den infrastruktur vi har haft. Och det Ă€r mycket vĂ€rre.

För Àven om vÀgen Àr liten, har den ÀndÄ stor betydelse för nÀringslivet i allmÀnhet och de gröna nÀringarna i synnerhet. Vilket har fÄtt bygdens folk att reagera och ta upp kampen.

Det gör ocksĂ„ Anders Andersson (KD) som Ă€r regionrĂ„d och jobbar med infrastrukturfrĂ„gor. 
– Det Ă€r vĂ€l bra med den tillfĂ€lliga reparationen, sĂ€ger han, men det fĂ„r inte stanna dĂ€r. 

SjÀlv tog han frÄgan med sig direkt till trafikverket i lÀnet under mÄndagen.

PĂ„ det kommunala planet hĂ€nder det en hel del ocksĂ„. Lennart Davidsson (KD) ser bron som mycket, mycket viktig och han pekar pĂ„ att företag drabbas av stora merkostnader pĂ„ grund av att man tvingas köra lĂ„nga omvĂ€gar. 

Även kommunledningen i Hultsfred Ă€r med pĂ„ tĂ„get. 

– Vi arbetar aktivt för att bron ska repareras för att klara tung trafik, sĂ€ger kommunalrĂ„det Lars Rosander. Bron Ă€r av stor betydelse för jord- och skogsbruk i omrĂ„det. Och nu i veckan kommer vi att ha ett möte med Trafikverket i lĂ€net för att diskutera saken.

Han berĂ€ttar ocksĂ„ att C-riksdagsledamoten Anders Åkesson i trafikutskottet Ă€r inkopplad pĂ„ Ă€rendet. Ett extra anslag för bĂ€righetshöjande Ă„tgĂ€rder finns och det borde öka chanserna att förstĂ€rka bron, tror han.

Karta: MÄlilla
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!