Nu ska den unika träbron diskuteras på högsta nivå

Bron över Emån vid Lilla Aby lyfts upp på riksdagsplanet. Gudrun Brunegård (KD) lovar att ställa infrastrukturministern till svars. Kampen blir lika spännande som tv-serien.

Anders Andersson och Gudrun Brunegård fångar upp argument från Hjalmar Österberg, Margareta och Lars Rickert, Folke Plejert och Lennart Davidsson.

Anders Andersson och Gudrun Brunegård fångar upp argument från Hjalmar Österberg, Margareta och Lars Rickert, Folke Plejert och Lennart Davidsson.

Foto: Olof Carlson

Målilla2021-02-08 18:26

– Sydsvenska Handelskammaren presenterade bara för några dagar sedan en utredning som styrker att Kalmar Län hamnat i strykklass när det gäller infrastruktursatsningar, säger hon, Inte bara förra året, utan i 20 år bakåt i tiden.

Hon ser bron i Lilla Aby som ett exempel på det. 

– Det är viktigt för både trakten, och för hela länet att vi får rättvisa förhållanden, säger hon. Det tog jag upp i min första interpellation i riksdagen. Men jag fick inget egentligt svar av Tomas Eneroth då.

Så nu blir det ett nytt försök eftersom det pågår ett arbete med en ny femårig transportplan för landet. 

Och med handelskammarens utredning kan hon lägga mer ved på brasan.

Träbron från 1948 är märkt av tidens tand, och Emåns vatten. Den har varit avstängd för trafik sedan i höstas och nu är en tillfällig lagning på gång. En lagning som gör det möjligt för personbilar och lättare fordon att ta sig över.

– Det betyder en nedklassning av bron, säger Hjalmar Österberg, den borde snarare ha klassats upp för att klara tyngre trafik. Det är en sak att vi inte får något nytt, men vi förlorar den infrastruktur vi har haft. Och det är mycket värre.

För även om vägen är liten, har den ändå stor betydelse för näringslivet i allmänhet och de gröna näringarna i synnerhet. Vilket har fått bygdens folk att reagera och ta upp kampen.

Det gör också Anders Andersson (KD) som är regionråd och jobbar med infrastrukturfrågor. 
– Det är väl bra med den tillfälliga reparationen, säger han, men det får inte stanna där. 

Själv tog han frågan med sig direkt till trafikverket i länet under måndagen.

På det kommunala planet händer det en hel del också. Lennart Davidsson (KD) ser bron som mycket, mycket viktig och han pekar på att företag drabbas av stora merkostnader på grund av att man tvingas köra långa omvägar. 

Även kommunledningen i Hultsfred är med på tåget. 

– Vi arbetar aktivt för att bron ska repareras för att klara tung trafik, säger kommunalrådet Lars Rosander. Bron är av stor betydelse för jord- och skogsbruk i området. Och nu i veckan kommer vi att ha ett möte med Trafikverket i länet för att diskutera saken.

Han berättar också att C-riksdagsledamoten Anders Åkesson i trafikutskottet är inkopplad på ärendet. Ett extra anslag för bärighetshöjande åtgärder finns och det borde öka chanserna att förstärka bron, tror han.

Karta: Målilla
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!