Upprörda känslor om skenande bränslepriser: "Hutlöst"

Malin Thoresson pendlar mellan hemmet i Virserum och jobbet i Oskarshamn. Bränslepriset får henne att fundera på att byta jobb. "Priset är hutlöst", säger hon.

Malin Thoresson från Virserum pendlar mellan Virserum och jobbet i Oskarshamn. "Det blir 14 mil om dagen, fyra-fem gånger i veckan. Det blir mycket pengar på bränsle, som man inte får tillbaka i reseavdrag från Skatteverket precis", säger hon.

Malin Thoresson från Virserum pendlar mellan Virserum och jobbet i Oskarshamn. "Det blir 14 mil om dagen, fyra-fem gånger i veckan. Det blir mycket pengar på bränsle, som man inte får tillbaka i reseavdrag från Skatteverket precis", säger hon.

Foto: Charlotte Madestam

Målilla2021-10-12 19:30

Personligen pendlar hon 14 mil om dagen, fyra-fem dagar i veckan till jobbet på Oskarshamns sjukhus. För henne är det inget alternativ att dra ner på bilåkandet, som en följd av det höga bränslepriset.

– Nej, det är ju inte möjligt om vardagarna, när jag måste till jobbet. Det är heller inget alternativ att åka buss, eftersom tiderna inte passar med mina oregelbundna arbetstider. Däremot använder jag nästan aldrig bilen på fritiden, säger Malin Thoresson när Vimmerby Tidning träffar henne vid Ingomacken i Målilla.

Kronorna snurrar iväg snabbt på bensinpumpen. Snabbare än någon gång tidigare när en liter diesel kostar 19,07 kronor och 95-oktavig bensin 17,54. 

Hur tänker du kring framtiden, får det höga bränslepriset dig att överväga annat jobb på närmare håll?

– Ja, tanken finns. Jag har pendlat tre år, dyker det upp ett annat jobb kan jag absolut tänka mig att byta. Det kostar för mycket nu, att ligga och åka.

undefined
Rickard Nilsson säger sig inte ha så mycket val, som pendlare till Vimmerby. "Jag måste ta bilen till jobbet, klart det märks - det har blivit svindyrt att köra bil", säger han.

Rickard Nilsson från Hultsfred pendlar även han, men inte fullt så långt utan till Vimmerby.

– Det är klart att det märks, det är svindyrt rent ut sagt. Jag anser att det är dubbla bränslepriset mot vad det borde vara, om man jämför med andra länder. Det är lite typiskt oss svenskar att bara gå med på allting, säger han.

Gör du något konkret för att minska din körsträcka?

– Nej, jag har inte mycket val, med ett jobb i Vimmerby.

Rudolf Vagasi, anställd på Frendo i Målilla, märker av folks besvikelse.

– De reagerar på prishöjningen, och är inte glada precis. Däremot när vi sänkte priset nyligen då tog dieseln nästan slut. Då var folk här med dunkar hela tiden.

undefined
Med barn och barnbarn i Vimmerby, Tuna, Vetlanda och Markaryd blir det många mil i bilen. "Jag kör bil varje dag, vet inte hur jag skulle kunna minska på det. Försökte åka tåg till sjukhuset, men det tog fem timmar till Kalmar, det är inte rimligt för elva mils väg dit", säger Lars Ottosson upprört.

Vid Frendo i Hultsfred har Lars Ottosson, Målilla, just stannat till. Han skräder inte orden.

– Det är åt helvete. Jag kör bil varje dag. Har barn och barnbarn utspridda på andra orter och jag har försökt åka tåg till sjukhuset i Kalmar, men det tog nästan fem timmar, så det är heller inget alternativ, säger han. 

undefined
Egenföretagaren Mona Oskarsson tvingas konstatera att det blir kunderna som blir lidande i slutänden, som en följd av att dieselpriset skenat. "Jag gör hembesök runt om i kommunen, för att underlätta för mina kunder, som ofta uttrycker att de är tacksamma att jag kommer så de slipper åka".

Mona Oskarsson är fotvårdsterapeut i Målilla. Ungefär halva tiden gör hon hembesök runt om i kommunen, för att underlätta så kunderna inte ska behöva ta sig till hennes lokal.

– Det blir kunderna som drabbas i slutänden, följden av det här blir att jag måste höja priset. Jag tänker också att jag måste börja planera mer noga, så jag samlar flera kunder på en ort. Privat är det ofta barnen jag åker till, och de resorna vill jag inte minska på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!