Han gläds åt att det nu kommer att finnas möjlighet att tanka biogas på hemmaplan. Han har kört biogasbil i fyra år vid det här laget och det har varit lite knepigt att hålla tanken fylld.
Första januari ska macken öppna på riktigt. Men redan nu har man gjort några provtankningar. Först ut var tre bussar från länstrafiken. Och sedan blev det Hajos tur. Det visade sig att den nybyggda anläggningen funderade som väntat. Men än finns det lite att göra innan allt är klart för premiär.
– Gasledningen från gården hit ner till macken är dragen och inkopplad, säger Åke Birgersson som driver anläggningen. Ledningen slutbesiktades så sent som i fredags förra veckan. Och den är godkänd.
På macken i Målilla finns också den stora kompressorn som komprimerar gasen, innan den blåser in i kundernas tankar.
Men det har varit en lång och knölig väg att ta sig så här långt. Biogasmackar är en ganska ny företeelse i landet och det har inte alltid varit så lätt att få raka besked alla gånger, berättar Åke Birgersson.
– Det har varit en hel del myndighetskontakter och förhandlingar, säger han, men nu är vi snart i mål.
Det här blir den första biogasmacken som öppnar i området, men fler är på gång. Åke Birgersson räknar med att Vimmerby ska kunna öppna om ett par veckor, och i Högsby lite längre fram. I Hultsfred hoppas han att vara igång i mitten på april.
Varför gör han då en sådan här satsning?
– Tankarna har funnits ända sedan 2011, när vi började med biogasen, säger Åke Birgersson. Och tack vare KLT:s(Länstrafiken i Kalmar län) bränslepolicy har vi kunnat gå vidare.
I ett par års tid vid det här laget, har Hagelsrum levererat biogas till busstrafiken i länet.
– I botten finns dessutom ett intresse för kretsloppet, att kunna ta en restprodukt och ta vara på energin och sedan låta den återgå till naturen, säger Åke Birgersson, och se hur kretsloppet fungerar. Det är intressant.
Korna på Hagelsrum levererar råvaran till biogasen, som rötas i de stora anläggningarna på gården. För att bli biogas, utan att förlora sin gödande effekt på markerna.
Åke Birgersson räknar dock inte med att det ska bli någon jätterusning till macken från start. Än så länge är det ganska sparsamt med biogasbilar i trakten.
– Det är lite av hönan och ägget, säger han. Utan mackar inga bilar, och utan bilar inga mackar. Så det är en ganska lång process att ställa om.