Då väntas trafiken släppas på över tunneln

Nu är "undergången" nära. Gångtunneln under 34-an i Målilla börjar bli klar och redan nästa vecka kommer trafiken på riksvägen ovanpå tunneln att släppas på.

Gångtunneln har kommit på plats. Redan i nästa vecka kommer trafiken att släppas på så att bilarna slipper den tillfälliga omledningen, berättar Johan Sundman på Trafikverket.

Gångtunneln har kommit på plats. Redan i nästa vecka kommer trafiken att släppas på så att bilarna slipper den tillfälliga omledningen, berättar Johan Sundman på Trafikverket.

Foto: Olof Carlson

Målilla2021-10-12 13:42

– Vi ska bara sätta upp räcken vid bron först, säger Henric Trecenth, som jobbar för huvudentreprenören Svevia. 

Infästningarna till broräcket är redan på plats, så blir en ganska snabb operation. Nästa vecka räknar han med att bilarna ska kunna slippa den tillfälliga kringfarten. För där den går nu kommer det att grävas ur för gång- och cykelvägen till Hesjön.

undefined
Sträckningen på nya cykelvägen till Hesjön är klar. Men än återstår mycket jobb innan den är användbar.

Dit upp är vägsträckningen färdig, det som behövs är en ytbeläggning av något slag. Och att en bergknalle ska bort. Det jobbet är i full gång.

– På det hela taget håller vi tidsplanen ganska bra, det rullar på enligt planen, säger Henric Trecenth, 

Och den planen säger att vägen ska bli helt klar i december nästa år. 

Ombyggnaden till 2+1 väg har kommit igång på allvar längs den milslånga sträckan mellan Målilla och Hultsfred. Skogen är avverkad och till stor del har marken täckts av. 

– Vi har också börjat med losshållningen, säger Pierre Olsson på Bergbolaget. Losshållning är fackspråket för sprängning. 

undefined
Henric Trecenth, Pirerre Olsson och Johan Sundman berättar om den omfattande ombyggnaden av riksvägen mellan Målilla och Hultsfred.

När man åker på riksvägen, får man känslan av att den nya vägen kommer att bli lika bred som den är lång, om man tittar på avverkningen. I alla fall bitvis. 

– Det behövs säger Johan Sundman, Trafikverket.

– Förutom vägen behövs det utrymme för diken, sidozoner och så vidare. Så det blir ganska stort. 

Speciellt på de sträckor som har tre körfält.

En fråga som många ställer sig är hur det ska bli med smalspårsbron vid Ödhult? 

– Den kommer att förbli som den är. Den ska inte ändras. Däremot blir det en breddning direkt efter bron, i uppförsbacken om man kommer från Målillahållet, säger Sundman.

Det finns ett antal småvägar som ansluter till riksvägen och i samband med vägbygget kommer många av dessa att stängas av, och i stället kommer småvägarna att få några få gemensamma utfarter, för att minska riskerna. Trafiken kommer att gå ganska fort när nya vägen blir klar.

undefined
De röda trattarna i berget för tankarna till den klassiska bilden av coronavirus. Men de är till för att skydda borrhålen från skräp.

Vägen går genom en ganska bergig terräng, det blir en hel del sprängning för att bredda den där det behövs. Pierre Olsson pekar på ett antal röda "trattar" som borrats ner i berg och stenar.

– De är till för att skydda borrhålen så att det inte kommer ner skräp i dem, säger han. 

Mycket sprängning skapar också mycket sten. Något som är värdefullt för att fylla ut där det behövs. Så massorna kommer så att säga att omfördelas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!