Under torsdagen gjordes ett längre stopp i trafiken på riksväg 23/34 än man tidigare gjort så här långt under byggtiden.
– Det kommer bli ett stopp runt 10.30 och 11.30 eller något senare, säger Pierre Olsson på Bergbolaget, som utför sprängningarna vid vägbygget.
(Se uppdatering längre ner)
Dagligen nu sprängs berg utmed vägen. Tidigare har det sagts att stoppen kan vara runt tio minuter, nu upp till en timme. Pierre Olsson förklarar varför:
– Det rör sig om ett av de större bergen, precis norr om Målilla som ska sprängas nu. Så istället för att göra kortare stopp i fyra-fem dagar, väljer vi att göra ett längre stopp.
– Jag är medveten om att det kan upplevas omständligt för trafikanterna, men vi ser ändå att det ger en mer positiv tillvaro att ha ett längre stopp än många kortare, säger Pierre Olsson. Så det blir en liten special i sammanhanget, sedan fortsätter de korta stoppen.
Uppdaterad kl 10.50:
Än har trafiken inte stoppats, utan flyter på som vanligt.
Uppdatering: 11.00
Nu stoppas trafiken.
Uppdatering 11.30:
Fortfarande stopp i trafiken, uppger Vimmerby Tidnings reporter på plats. Nu har det bildats långa köer i vardera riktning.
Uppdatering 12.19:
Nu rullar trafiken söder ut, inledningsvis i växelvis körfält.
Henrik Précenth är platschef på Svevia:
– Det har gått jättebra, helt enligt planen. Det var innan vi hann få det öppet som det tog lite lång tid.
Är det här den största sprängningen ni genomfört?
– Ja, den största vi har gjort, och största som kommer att göras. Nu är det värsta gjort, nu blir det lugnare.
Hur stora mängder berg har ni sprängt idag?
– Ungefär två och ett halvt tusen ton.
Trafikverket arbetar med att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på väg 23/34, delen Målilla–Hultsfred. Detta görs genom att mötesseparera vägen, förbättra tillgänglighet vid på- och avfarter, anordna omkörningsfält och sätta upp viltstängsel.