Förra veckan genomfördes projektets största sprängning, som ledde till ett totalstopp i trafiken på riksväg 23/34. Drygt en timme stod trafiken stilla i båda körriktningarna, medan ungefär två och ett halvt tusen ton berg sprängdes.
Under det pågående arbetet kom en ambulans med sirener och blåljus, som tvingades till ett ofrivilligt stopp.
– Vi har ett problem att vi inte alltid informeras, utan att vi kan hamna i ett vägarbete som vi inte känner till. Där har vi en brist, det fungerar inte alltid som vi hade önskat, säger Melker Engström, ambulanschef på stationerna i Hultsfred, Vimmerby och Västervik.
Han fortsätter:
– Gör man rätt som entreprenör så kontaktas ambulansen när ett arbete ska genomföras. Vid helavstängning ska vi tilldelas ett telefonnummer till flaggvakt, som kan göra fri passage för oss. Sedan går det ju inte alltid att släppa fram oss så fort som man kan önska.
Hur fungerade det den här aktuella dagen?
– I det här fallet fungerade allt som det skulle, ingen skugga ska falla på entreprenören, det var tillfälligheter som gjorde att det blev som det blev.
Hur reagerar personalen vid en sådan här, vad jag förmodar, stressande situation?
– Generellt kan jag säga att hade vi blåljus och sirener på, då var vi på väg till ett fall eller hade lastat, så vi var på ett akut uppdrag. Har man patient i bilen, får ju den hjälp i ambulansen, så ska man prata två dåliga saker så var det den minst dåliga. Är man på väg till en hjälpsökande är det mer frustrerande.
Melker Engström ger tips på hur man ska agera, för att vara en bra medtrafikant och underlätta för utryckningsfordon:
• Min allmänna rekommendation är att inte göra någonting alls egentligen, det är nästan det bästa. Det får inte missuppfattas, men många anstränger sig för att skapa möjlighet för oss att köra om och då blir det farligt för alla. Om medtrafikanter bromsar, gör hastig undanmanöver eller slänger sig in mot vägräcken.
• Vi vill hellre ha flyt i trafiken, det är det bästa för oss. Följ trafikrytmen och hastigheten som är på vägsträckan, så hittar vi själva en lucka.
• Dutta gärna till på bromspedalen, då förstår vi att du sett oss.
• Om framförvarande bil lägger sig intill vägkanten, titta i backspegeln. Vi ser dagligen de som påbörjar en omkörning när vi kommer under utryckning.