Men, tillägger han, reservdelar och expertishjälp har dragit ut på tiden, så det är tyvärr bara att vänta.
Det var redan i måndags i förra veckan som Kea Skoog upptäckte att det läckte stora mängder vatten från vattentornet och slog larm till kommunen. Men läckan har inte åtgärdats och han har heller inte fått någon återkoppling, så det är klart han ställt sig frågande till varför inget händer.
– Du ser, nu har det bildats som en mindre insjö här nedanför tornet, säger han.
David Nelson är väl medveten om problemet och förstår att det inte ser bra ut, med tanke på vattenbristen.
– I och med att kommunikationslinan mellan vattenverket och vattentornet gått sönder, tvingas vi styra mängden vatten manuellt. Vi vet inte hur stora mängder det går åt, och det larmar heller inte om det skulle bli torrt, därför kör vi upp lite extra för att Målillaborna inte ska bli utan vatten. Det är det som breddar över, förklarar han.
Reservdelarna har dröjt. Och när skadan ändå skedde passar man på att gå över till ny modern teknik, vilket kräver lite ombyggnation och hjälp av expertis som ska sköta omprogrammeringen. Den hjälpen har också dragit ut på tiden.
– Vi tittar till det varje dag och justerar regelbundet för att tajma så gott det går. Det är illa vald tid och vi tvingas förmodligen vänta till i början av nästa vecka, kanske mitten, innan felet är åtgärdat.