Sanna Westman, marknadschef på Byggmax, säger att alla är extremt påverkade av vad som händer. Hon anser att alla har ett samhällsansvar.
– Kan vi underlätta för de som vill fixa och är i riskgruppen så vill vi det, säger hon.
Har ni färre kunder nu?
– Nej, faktiskt inte. Folk spenderar mer tid hemma än vanligt och då verkar de ha mer tid och en vilja att fixa och dona, säger hon.
Jennifer Goode, platschef i Byggmax butik i Mariannelund, säger att det blir en omställning att dra in på det sociala, och att man vill kunna bygga.
– Äldre bygger mycket och de har ganska mycket kunskap, säger hon.
Maria Hannah driver Ica Nära i Mariannelund tillsammans med sin man John Hannah.
– Det sa bara "pang" i förra veckan, beskriver hon situationen då hyllor rensades på sitt innehåll, när alla köpte samma saker.
Hon förklarar att det blev tomt på både socker, mjöl, jäst, torrjäst, havregryn och toapapper.
– Jag trodde jag var steget före. Varor som lagts för-orders på för fyra veckor sedan, bland annat toapapper fick vi inte, säger hon.
Hon berättar att vissa varor nu kvoteras ut till handlarna.
Vad anser du om hamstringen?
– Det blir en snöbollseffekt. En förpackning toapapper räcker ju ganska länge, säger hon.
Även Ica Nära har startat hemleverans.
– Alla behöver hjälpas åt nu, säger hon om initiativet.
De äldre kunderna kommer fortsatt till butiken trots myndigheters rekommendationer.
– Flera säger att de "inte ska vara här" egentligen. Men man vill komma ut och få det sociala, säger hon.