Vid lunchtid på fredagen kunde asfaltsläggarlaget från Skanska börja jobba med vägen, för att göra den framkomlig. Och fram på eftermiddagen kunde omledningsskyltarna plockas ner och trafiken kunde rulla på som vanligt.
Den här reparationen visade sig bli ett omfattande projekt.
– Inledningsvis fanns det ett hål på, så där sex, sju centimeter, och det sprutade upp som en fontän, berättar Bo Axelsson på Eksjö Energi som hållit i jobbet. Men när vi var färdiga hade vi grävt upp ungefär 20 kvadratmeter.
Att det blev så stort, beror på att man släntat kanterna, för att undvika framtida sättningar i vägen.
Själva vattenläckan kunde lagas ganska snabbt, redan under natten till torsdagen var jobbet avklarat, och under torsdagen gjordes allt klart för att asfaltera igen.
– Vi hade lite tur där, säger Bo Axelsson, Det fanns ett asfaltslag i Vimmerby som precis blivit klara med jobbet där och de kunde ta sig an Mariannelund också.
Men han poängterar också att det blir en tillfällig lagning, Trafikverket som har hand om vägen har en egen asfaltsblandning.
– Men nu lägger vi på vår egen standardasfalt, säger Axelsson, så vi kan få igång trafiken igen.
Det är bara ett par månader sedan Trafikverket asfalterade genomfarten genom Mariannelund, så det är lite olyckligt att behöva gräva upp asfalten igen, tycker Bo Axelsson.
– Men samtidigt kan det jobbet vara en del i orsaken, säger han, det blir alltid lite vibrationer i marken. Och eftersom det ligger en del sten i marken, kan det ha nött hål på röret. Men den främsta orsaken till läckan är att röret är gammalt.
I Eksjö, som i så många andra kommuner, är underhållet av VA-nätet eftersatt.
– Vi ligger i alla fall 80 år efter med arbetet, säger Axelsson, förmodligen mer. Men vi har börjat ett arbete för att komma ifatt. Vi kämpar med det.
Ett led i det är att titta över avstängningsventilerna.
– Så vi kan dela upp, så vi inte behöver stänga av mer nödvändigt, säger Axelsson. Nu var vi lite oroliga för Bobinen. Men där finns ju matning från ett annat håll också. Så det gick bra. Äldreboendet Bobinen och liknande är ju annars prioriterade.
En annan del i den nya ventilstrategin är att åka runt och skruva på ventilerna med jämna mellanrum, så att de inte ska kärva fast.
– En annan sak som vi märkt under arbetet, fortsätter Axelsson, är att vi är nästan chockade över hur mycket trafik som går genom Mariannelund.