– Jag har haft det i 23 år, jag driver det ihop med Jörgen (Stjernberg) och det är från hans släkt. Han är femte generationen bagare, så det är en lång tradition i hans familj. Jag köpte ut restaurangdelen och då drev Jörgens pappa och farbror bageribiten, men sen tog vi över bageriet när hans pappa gick i pension, berättar Susanne Stjernberg.
Att hitta motivationen att gå till jobbet efter 23 år är inga problem för Susanne Stjernberg som finner glädje både i kundkontakten och i sina kollegor.
– Ibland kan man känna ”åh, ska jag gå och jobba igen.” Men sen när man väl kommer hit så skrattar vi och man har roligt. Det är jätteviktigt, vi är ett väldigt gott gäng.
I bageriet bakas bröd, kakor, bullar och tårtor. I restaurangdelen serveras det dagens lunch med fokus på husmanskost. Det som går allra bäst är kroppkakor.
– När det är kroppkakor så är det helt hysteriskt, det gör vi egna och det har spridit sig så då är det jättemycket lunch. Sist vi gjorde så hade vi 150 lunch.
I början av corona-pandemin saktade tempot ner en aning hos företaget.
– Det var en liten dipp först men sen tycker jag det har blivit bättre. Jag tror att vi här på landet har klarat oss bättre än vad man har gjort i städer.
Med stöd från Astrid Lindgrens Hembygds leadercheck gör Stjernbergs skafferi en ny satsning - en digital sådan.
– Jag kände det när vi hade en äldre tant, som ringde och undrade ”var har ni tårtorna på er hemsida?”. Då kände man att nu är det nog dags att vi tar tag i det här, säger Susanne Stjernberg.
Planen är en uppdaterad hemsida och en ny webbshop där man till en början kan beställa tårtor, men på sikt ska hela sortimentet finnas tillgängligt.
Vad ser ni för utmaningar framåt?
– Det är egentligen en utmaning för alla bagerier, att få folk att förstå skillnaden på halvfabrikat; bake-off och att vi har riktiga wienerbröd – det är inte färdiga som vi köper i en kartong och lägger upp utan vi kavlar och gör det från grunden. Det är en utmaning med att alla mackar, mataffärer – alla ”bakar” bröd, så det är egentligen den stora utmaningen att få folk att inse vad som är skillnaden.
– Det är lite det som vi vill försöka förmedla med vår nya sida; visa på att det är ett hantverk, det tror jag är jätteviktigt att få fram, avslutar Susanne Stjernberg.