Täckpappen för fönstren döljer vad som händer i lokalen där Vimmerby Tidnings lokalredaktion tidigare låg. Men när tidningen besöker makarna Sandebo avslöjas insidan: en nyrenoverad lokal med ljusgrå väggar, nylagt golv, spotlights i taket och en stor varmröd matta. Klädställningarna längs väggarna håller på att fyllas med fluffiga brudklänningar och tjusiga herrkläder.
– Det här är jätteroligt! Här står vi och klär på, klär av och fotar, säger Maria och rättar till klänningsfallet på en av provdockorna.
Maria Sandebo är tillsammans med maken Mikael i full gång med förberedelserna inför öppningen av Bröllopshuset i Mariannelund.
Finns det underlag för en bröllopsbutik här?
– Det finns bröllopsbutiker i Linköping, Jönköping, Kalmar och Växjö och så hamnar vi mitt emellan. Vi såg det här som ett gyllene tillfälle, nu när samhället öppnar upp och folk har gått och väntat i två år på att få gifta sig, svarar Mikael.
– Vi kommer aldrig ligga över någon annan i pris, vi förstår att vi inte kan ta 25 000 för en klänning när vi finns här, fyller Maria i.
Sortimentet är stort och består av över 150 klänningar och lika många festkläder för herr. Dessutom en hel del matchande finkläder till pojkar.
– Till flickor har vi inte lika mycket, eftersom vanliga butiker brukar ha ett ganska stort utbud finklänningar, berättar Maria.
Hela sortimentet kommer från en av Dalarnas största bröllopsbutiker som för en tid sen låg ute på auktion. Maria behövde inte mycket betänketid för att slå till.
– Vi är ju lite tokiga, inte som alla andra. Dessutom gillar vi inte att se alla tomma lokaler, förklarar Maria.
De har ingen erfarenhet eller utbildning inom bröllopsbranschen, men ett stort intresse av att möta kunden. Att driva butik är dock inget nytt, och vid sidan om sina deltidsjobb har de både restaurang och bed & breakfast.
Butiken kommer inte ha några öppettider.
– Man får boka tid som i alla större bröllopsbutiker. Vi tänker att första tillfället är på ungefär två timmar, att man får sitta ner i en skön fåtölj och kolla i våra kataloger, och sedan börjar vi prova, säger Maria.
Ni pratar om det som en pop up-butik, vad innebär det?
– Vi har hyrt den här lokalen i ett år, och efter det får vi se om den poppande butiken blir bestående.
Vid sidan om den fysiska butiken kommer de öppna en webbshop. Båda butikerna öppnar i mitten av oktober.