I ungefär ett år har hemtjänstpersonalen i Mariannelund arbetat med digitala lås hos brukare med hemtjänst eller trygghetslarm.
– Arbetsmiljön har förbättrats avsevärt, säger Helene Melkersson, omvårdare.
Tillsammans med arbetskamraten Britt-Marie Johansson ingår hon i Eksjö kommuns teknikgrupp för hemtjänsten.
De tidigare, så kallade nyckelgömmorna, var av brandtekniska skäl tvungna att monteras högt upp på dörrarna, vilket gav stora påfrestningar på personalens axlar. Dessutom behövde en del använda en pall för att nå.
Förutom arbetsmiljömässiga skäl är de digitala låsen enklare och billigare att montera.
– Man gör ingen åverkan på dörren utan använder de befintliga skruvhålen för originalvredet, berättar Britt-Marie.
Det finns också en säkerhetsaspekt. Personalen behöver inte hämta nycklar utan använder en app i jobbtelefonen för att låsa upp dörrarna till brukarna.
– Endast behörig personal med personlig inloggning har tillgång till låsen och all låsaktivitet är spårbar. Ingen obehörig kan använda upplåsningsfunktionen om en mobil skulle tappas, säger Britt-Marie som jämför med de större problem som uppstår när man tappar en huvudnyckel.
En annan trygghet är att det inte syns på utsidan av en dörr vem som har hemtjänst eller ett digitalt lås.
Låsen är batteridrivna och kommunicerar med appen genom bluetooth. Man är inte beroende av varken ström eller nät.
– Det funkar lika bra ute på landet som här, säger Helene.
Helene och Britt-Marie säger att brukarna upplevs känna sig trygga med den nya tekniken, men de använder själva sin nyckel som vanligt.
Duon har monterat drygt 100 lås sedan införandet och har numera ungefär en montering eller avinstallation i veckan.
Har ni stött på problem?
– Det är väl att de inte passar till alla lås. De är svåra att montera på gamla dörrar som har nyckel istället för vred, men det finns alternativa lösningar, säger Helene.
Alla brukare har lämnat ifrån sig en nyckel ifall tekniken inte skulle fungera, men det har hittills aldrig hänt.
– Det fungerar väldigt bra måste jag säga, säger Helene.
Från arbetskamraterna hör de också mest positivt.
– Ibland kan man väl tycka att det tar tid att öppna apparna, men det handlar också om vilken teknikvana man har i övrigt, säger Britt-Marie.
Hon framhåller att hemtjänsten förnyas och moderniseras och hon är personligen glad över att verksamheten hänger med i utvecklingen.