Till våren planeras ett gångfartsområde att byggas mellan torget och Centrumhuset. Bilisterna får fortsatt köra men det blir gångtrafikanterna som har företräde.
– Vi håller på att ta fram ett förfrågningsunderlag och det finns ett förslag, säger stadsarkitekt Lucia Botero Fridholm.
– Det blir två arbeten eftersom vi samtidigt kommer att lägga ner ledningar. Åtgärder ska göras med bland annat fjärrvärme, berättar hon.
Förändringen av området innebär att ett antal parkeringsplatser kommer att försvinna, vilket mött motstånd i samhället.
– Några p-platser kommer att försvinna. Men det blir många kvar och det kommer inte vara något bekymmer i detta fall, säger hon.
Det finns de som är kritiska att parkeringsplatser plockas bort?– Vi kommer att prata med de som har åsikter och vill ha svar från de som ifrågasätter förslaget, säger hon.
Det har framkommit att företag inte tillfrågats om förslaget?
– Förslaget har funnits sedan 2007 och i det förslaget ingick gångfartsområdet. Det vi gjort nu är att vi förfinat det. Vi har 1,8 miljoner till stadsmiljöåtgärder i Mariannelund. Vi gjorde en medborgarenkät för två år sedan och av den framkom det att ortsborna önskade sig en ny lekplats i Tennisparken, ett nytt tak på scenen på torget och ett gångfartsområde mellan torget och Centrumhuset. Vi har haft kontakt med Emilkraften och har besökt deras styrelsemöte. Vid detta fanns många representanter för samhället, bland annat handel och fastighetsägaren, förklarar hon.
Susanne Stjernberg som driver ett café på gatan är en av dem som är rädd att borttagandet av p-platser kommer att påverka hennes och andra verksamheter:
– Vi har inget emot att man snyggar till gatan. Jag fick en skiss och frågan vad jag tyckte. Vi ser med stor oro att man tar bort parkeringsplatser. Idag finns elva platser på var sida och enligt förslaget skulle det bli fem kvar plus p-plats för rörelsehindrade.
Lucia Botero Fridholm säger att kommunen räknat vilka parkeringsmöjligheter det finns på större p-platser vid Ica och vid sidan av Centrumhuset.
– Det är inte så många meter och det blir bättre förutsättningar för deras uteservering.
Företag och kommun ska träffas de närmaste dagarna för att diskutera frågan kring parkeringsmöjligheterna.
– När vi lyssnat på deras åsikter måste vi överväga nyttan för ett par personer eller ett helt samhälle, säger Lucia Botero Fridholm.