Katja Roselli tog lärarexamen för tio år sedan och har sedan dess jobbat i skolans värld. Hon har arbetat som förstelärare, suttit med i en ledningsgrupp för en skolkoncern och har varit delaktig i arbetet att bygga upp en resurskola från start. De senaste åren har hon, vid sidan om sitt yrke, skrivit en serie läromedelsböcker, för vilka hon 2018 vann pris för bästa nya läromedel.
I det kulturprojekt i Tällberg, där en nedlagd gruva gjorts om till ett centrum för samtida konst, har Katja Roselli funnits med sedan start.
– Det har gått från en liten verksamhet till att det utvecklats varje år, säger hon.
Hon berättar att hon är född i Stockholm.
– Jag har bott i Stockholm förutom när jag skrev böckerna. Då flyttade jag till Kopparberg.
Hon förklarar att hon med tiden saknade folklivet och flyttade tillbaka till Stockholm.
– Men så fort jag kom tillbaka kände jag att jag var ganska färdig med storstan och längtade till en glesare bygd. Jag älskar Småland, säger hon om flyttlasset, som efter 1 1/2 år i Stockholm går vidare till Mariannelund.
Allt mer eller mindre av en slump då hon tittade på lediga jobb.
– Jag blev helt nervös när jag såg annonsen, säger hon om det jobb som verksamhetschef hon tillträder 1 maj och som innehåller allt det hon vill jobba med. Hon förklarar att hon vare sig kände till Mariannelund eller Filmbyn innan.
Hon gillar utmaningen med kulturprojekt på landsbygden.
– I städerna finns redan folk och besökare. I glesbygd krävs ett helt annat engagemang och nytänkande för att få folk att åka de extra milen. För mig är det så mycket mer spännande med naturvärdena och att involvera ortsborna. Det blir en helt annan kraft och intresse än i storstäderna. Att folk trängs i städerna börjar kännas omodernt, säger hon.
Stort fokus kommer att bli att öka antalet besökare, där målet är en tredubbling från förra årets cirka 11 000.
Du börjar mitt i corona-krisen. Hur påverkar det?
– Marknadsföringsplanen ska ses över då hälften av besökarna varit utrikes. Covid-19 drabbar oss alla men vi kommer att öppna den 15 maj, säger hon men menar att målet på 14 000 besökare i år kan bli svårt att uppnå.
En kock (som än så länge är hemlig) har rekryterats till restaurangen som kommer att profilera sig som en köttbullerestaurang med olika alternativ. På agendan framöver finns även att skapa olika pedagogiska paket för ungdomar.