Nedskräpningen av krossat glas eskalerade och syntes både här och var i samhället under sommaren. I augusti postade Ica Nära Mariannelund information om prisändringar på läsk i sina sociala medier, efter att en kund undrat om de inte kunde göra något åt att det var så mycket krossat glas i centrum.
– Jag tänker att när vi vet om att det finns ett problem och det kommer härifrån, då har vi ett ansvar, säger Ica-handlaren Maria Hannah.
Priset per glasflaska höjdes från 5 till 15 kronor. Samtidigt beställde de hem motsvarande läsk på PET-flaska och sänkte priset till 6 kronor.
Har ni sett något resultat?
– Jag har inte hört så mycket om glaskross den senaste tiden och de som köpte glasflaskor styckvis förr köper absolut PET-flaskorna istället.
Enligt Maria Hannah är det framför allt ungdomar som tidigare köpt glasflaskorna. De har inte kommenterat förändringen annat än att de saknar krusbärssmaken som var väldigt populär.
Vad har ni fått för reaktioner?
– Själva facebook-inlägget fick vi mycket positiv feedback på. Någon enstaka kund har varit besviken på prishöjningen men vi har skyltat upp noggrant och beskrivit anledningen.
– De som kommer i kläm är ju de som bara vill köpa några flaskor, men då köper många en hel back istället och det är samma pris som innan.
Är det här en test eller kommer ni fortsätta på samma sätt?
– Vi fortsätter så här. Det har varit bra för oss också, eftersom ungdomarna väljer att köpa PET-flaskan istället. Det blir en win-win.