NedskrÀpningen av krossat glas eskalerade och syntes bÄde hÀr och var i samhÀllet under sommaren. I augusti postade Ica NÀra Mariannelund information om prisÀndringar pÄ lÀsk i sina sociala medier, efter att en kund undrat om de inte kunde göra nÄgot Ät att det var sÄ mycket krossat glas i centrum.
â Jag tĂ€nker att nĂ€r vi vet om att det finns ett problem och det kommer hĂ€rifrĂ„n, dĂ„ har vi ett ansvar, sĂ€ger Ica-handlaren Maria Hannah.
Priset per glasflaska höjdes frÄn 5 till 15 kronor. Samtidigt bestÀllde de hem motsvarande lÀsk pÄ PET-flaska och sÀnkte priset till 6 kronor.
Har ni sett nÄgot resultat?
â Jag har inte hört sĂ„ mycket om glaskross den senaste tiden och de som köpte glasflaskor styckvis förr köper absolut PET-flaskorna istĂ€llet.
Enligt Maria Hannah Àr det framför allt ungdomar som tidigare köpt glasflaskorna. De har inte kommenterat förÀndringen annat Àn att de saknar krusbÀrssmaken som var vÀldigt populÀr.
Vad har ni fÄtt för reaktioner?
â SjĂ€lva facebook-inlĂ€gget fick vi mycket positiv feedback pĂ„. NĂ„gon enstaka kund har varit besviken pĂ„ prishöjningen men vi har skyltat upp noggrant och beskrivit anledningen.
â De som kommer i klĂ€m Ă€r ju de som bara vill köpa nĂ„gra flaskor, men dĂ„ köper mĂ„nga en hel back istĂ€llet och det Ă€r samma pris som innan.
Ăr det hĂ€r en test eller kommer ni fortsĂ€tta pĂ„ samma sĂ€tt?
â Vi fortsĂ€tter sĂ„ hĂ€r. Det har varit bra för oss ocksĂ„, eftersom ungdomarna vĂ€ljer att köpa PET-flaskan istĂ€llet. Det blir en win-win.