Succémånad för karamellkokeriet i Mariannelund

Vi träffar Cecilia Jonsson på Mariannelunds Karamellkokeri mitt i rusningstid. Säsongen börjar avta men det är fortfarande full rulle i butiken.

Cecilia Jonsson tar en nypa luft i godisvädret utanför butiken på Mariannelunds Karamellkokeri.

Cecilia Jonsson tar en nypa luft i godisvädret utanför butiken på Mariannelunds Karamellkokeri.

Foto: Matilda Söderberg

Mariannelund2023-08-09 12:00
undefined
Personalen på Mariannelunds karamellkokeri har gjort godis till 40 000 besökare i juli.


– Det har gått jättebra i sommar, säger Cecilia.

På karamellkokeriet är man väldigt väderberoende. Det kalla julivädret har gynnat affärerna.

– Det har varit godisväder! Säger Cecilia.

Trots att för mycket regn är dåligt för marknadsförsäljningen verkar det inte ha varit ett problem i år.

– Vi säljer mer i år, både här och på marknaderna, säger Cecilia.

undefined
Filippa Stejdahl är en av de sommaranställda som stått och tagit emot besökare bakom kassan i sommar.


– I butiken beräknar jag att det har varit lite drygt 40 000 personer, på de här ynka 26 kvadratmetrarna. Och det är bara juli månad, säger Cecilia.

Hon är väldigt glad över hennes sommaranställda som har slitit hårt i butiken.

– Per dag kan det vara mellan 1500-2000 besökare, säger Cecilia.

I våras var hon bekymrad över vad de skenande råvarupriserna skulle göra med verksamheten, en oro som fortfarande ligger kvar.
 

undefined
Cecilia Jonsson i köket på Mariannelunds Karamellkokeri.


– Marginalerna har ju blivit mindre. Så det är ändå tur att det har gått så bra som det har. Sen så vet man ju inte förrän året är slut, säger Cecilia.

Hon har försökt att fördela de ökade kostnaderna mellan butik och grossist i den mån hon kan.

– Gentemot kund har jag inte kunnat höja jättemycket, säger Cecilia.

undefined
Här vägs det karamellstrutar på Mariannelunds Karamellkokeri.


Inflationen slår hårt mot både företag och kunder, men Cecilia är tacksam över att hennes bransch inte verkar lida lika mycket.

– Vi brukar inte vara jättehårt drabbade vid lågkonjunkturer, utan snarare tvärtom. Folk kanske inte investerar i så stora saker utan unnar sig lite godis. Det är den känslan vi har, säger Cecilia.

undefined
Cecilia Jonsson tar en nypa luft i godisvädret utanför butiken på Mariannelunds Karamellkokeri.
undefined
Sirap på karamellkokeriet i Mariannelund.
undefined
På karamellkokeriet i Mariannelund har man lyckats hantera de ökade kostnaderna för de skenande råvarupriserna.
undefined
Lågkonjunkturen brukar inte drabba godisförsäljningen.
undefined
På Mariannelunds Karamellkokeri har man beräknat att man haft 40 000 besökare under juli.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!