Klockan klÀmtar för vÀgen över dammen

Dammen mĂ„ste rivas – och dĂ€rmed försvinner bilvĂ€gen över Nedre bruksdammen. SĂ„ hur ska den ersĂ€ttas? HĂ€r Ă€r kommunens tre förslag.

Dammen – Mariannelunds egen gordiska knut. PĂ„ södra sidan sĂ€tter terrĂ€ngen stopp för en eventuell fiskpassage, och pĂ„ norrsidan ligger ett förorenat markomrĂ„det som en slumrande oroshĂ€rd.

Dammen – Mariannelunds egen gordiska knut. PĂ„ södra sidan sĂ€tter terrĂ€ngen stopp för en eventuell fiskpassage, och pĂ„ norrsidan ligger ett förorenat markomrĂ„det som en slumrande oroshĂ€rd.

Foto: Ivonne Svahn

Mariannelund2020-03-17 08:00

Egentligen handlar allt om fiskarna. Och om de sex hushÄll som Àr belÀgna norr om Nedre bruksdammen.

För den nuvarande bilvĂ€gen – som utgör en del av sjĂ€lva dammfundamentet – mĂ„ste försvinna, för att fiskarna ska kunna passera.

Och sÄ kommer det att bli. FrÄgan Àr bara nÀr.

– Antingen vĂ€ntar vi tills vi fĂ„r ett krav pĂ„ oss – eller sĂ„ gör vi nĂ„got nu. KostnadsmĂ€ssigt spelar inte tidpunkten nĂ„gon roll, sĂ€ger Eksjö kommuns samhĂ€llsbyggnadschef Mikael WĂ€rnbring.

– Men vi hittar ingen lösning dĂ€r man bĂ„de kan skapa en fiskvĂ€g och behĂ„lla dammen.

För att ersÀtta den nuvarande bilvÀgen, nÀr dammen rivs, har kommunens samhÀllsbyggnadssektor tagit fram tre förslag:

1. Rusta upp befintliga landvÀgar, genom exempelvis vÀgbreddning och gatljus. FörvÀntad kostad: 1-1,7 miljoner.

2. Bygga en ny gÄng- och cykelvÀgsbro. FörvÀntad kostnad: 2,9 miljoner.

3. Bygga en ny bro för biltrafik. FörvÀntad kostnad: 5 miljoner.

För broförslagen tillkommer sedan kostnader för markarbeten och förankring.

– Miljönyttan med att riva ut dammen Ă€r högsta prioritet. Det andra blir en ekonomisk diskussion, sĂ€ger Mikael WĂ€rnbring.

SjÀlva rivningen av dammen, med ÄterstÀllning av ÄfÄran inrÀknat, vÀntas kosta runt en miljon. Men hÀlften av den kostnaden kommer att tÀckas med ett statligt LOVA-bidrag.

PÄ onsdag, den 18:e mars, ska samhÀllsbyggnadsnÀmnden fatta beslut om en tillstÄndsansökan för att riva dammen.

Ett beslut vÀntas ocksÄ gÀllande de tre förslagen pÄ ersÀttande infrastruktur.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!