En förälder var förra året så frustrerad över läget för barnen att han sittstrejkade tills skolledningen hade tid.
– Jag satte mig på golvet. Alla gick förbi mig där jag satt, berättar han.
Nästan ett år har gått sedan dess men förtvivlan hos honom finns kvar, trots en rad kontakter.
– Jag vet inte vad jag kan göra. Skolan gör säkert något. Men det är inte tillräckligt, säger han.
Han berättar att barn känner sig otrygga och att de inte får någon studiero.
– Det är skrik och rörigt och det spårar ur. Vissa barn har ingen respekt trots att det är extra personal. Mitt ena barn kom hem med sönderskrapade knän och blödde efter att ha blivit knuffad bakifrån. Det trycks ner snö i jackor. Jag tycker det finns en gräns för lek. Jag är rädd att det ”kommer gå över kanten”. Alla har rätt till skolan men idag vill mina barn vill inte längre gå dit.
Under ett möte mellan föräldrar och skola uttrycktes oro.
– I ärlighetens namn har jag ingen information, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Bo-Kenneth Knutsson, (C) när han uppmärksammas om mötets innehåll.
– Men jag förutsätter att det kommer på brukarrådet vecka 8. Det skulle vara mycket anmärkningsvärt annars, säger han.
Anders Pansell (KD), kontaktpolitiker i nämnden kommer då att närvara.
Vad gör förvaltningen?– Jag har pratat med rektorerna och vet att skolan jobbar väldigt intensivt med tryggheten i skolan och det ska bli studiero, säger ställföreträdande skolchef Ann-Marie Pejrud.
I höstas satte kommunen in hela centrala elevhälsoteamet på skolan. Nu på vårterminen har mycket av de resurserna tagits bort då även andra enheter i kommunen har behov av dem, även om en del stöd funnits kvar. Rektor Ann-Sophie Larsson säger att de aktuella problemen i stort handlar om relationer i den aktuella gruppen. För att få bukt med problemen stärker skolan nu upp bemanningen med fler pedagoger.
– Vi har gjort en handlingsplan och jag lyssnar in vårdnadshavare. Syftet är att reda ut relationerna och att vi vuxna jobbar tillsammans med våra ungdomar för att få till stånd en förändring. Vi kommer att kalla in vårdnadshavarna till elever och även erbjuda samtal för dessa barn att förändra sitt beteende.
Fler möten med föräldrar blir aktuella framöver.
– De avslutas inte förrän vi ser en förändring, säger hon.