Sedan första december är Andreas Ekberg rektor för åk 4-9 på Furulundsskolan i Mariannelund.
– Det är kul att ha landat in i en skola med bra samarbetsklimat och personal som gärna delar med sig, säger han.
Andreas är i grunden matte/NO-lärare på högstadienivå och kommer ursprungligen från Växjötrakten. Efter lärarutbildningen hamnade han i Vimmerby och har bott där sedan 1996.
Saknar du inte läraryrket?
– Jo, jag saknar elevkontakten man har som lärare, men samtidigt tycker jag att jag får det bästa av två världar: jag möter elever, särskilt de som behöver hjälp, men slipper sätta betyg.
Ett av rektorns ansvarsområden är att hjälpa eleverna genom skolgången.
– På gymnasiet kan elever som inte vill fullfölja utbildningen hoppa av, men här har vi skolplikt och behöver vända och vrida på alla möjliga lösningar för att skolgången ska bli bra för varje elev.
Andreas tror han har fördel av att ha jobbat på både gymnasium och högstadie, eftersom han vet vad som krävs på nästa nivå och varför en del elever misslyckas.
En stor skillnad mellan tjänsten här och på gymnasiet är föräldrakontakten.
– På gymnasiet är det många föräldrar som släpper ansvaret för sina barns skolgång, men det är alltid en tillgång om man har föräldrarna med sig. Tillsammans med föräldrarna blir vi starkare.
Han beskriver sig som analytisk och strategisk, tycker om att jobba med utveckling och anser sig duktig på att hitta lösningar som är resurseffektiva.
Andreas hoppas på bättre samverkan med andra aktörer som öppenvård och fritidsförvaltning.
– Jag upplever att budgeten som skolan fått tilldelad inte i tillräcklig grad täcker de insatser som behövs för beteendeförändringar.
På Furulundsskolan finns utarbetade planer för hur eleverna själva ska få vara med och påverka och Andreas har noterat att skolan har många aktiviteter som gör eleverna delaktiga.
– Vi har en partygrupp som gör skoldagarna lite festligare genom olika temadagar och snart ska vi införa elevskyddsombud. Därtill finns ju elevrådet.
Trots att Andreas är van i rektorsrollen tar det tid att komma in i arbetet på en ny skola.
– Det har varit lite svårt att börja mitt i ett redan planerat läsår, man behöver sätta sig in i organisationen samtidigt som man kastas in i akuta situationer. Jag är van vi det, men jag hade önskat att få mer tid för medarbetarsamtal så här i början.
Som rektor har man ett brett ansvar, förutom elevansvar har han personalansvar för 38 medarbetare.
– Man klarar inte allt själv utan måste delegera. Det finns bra strukturer för det och jag har god hjälp av elevhälsa, administrationspersonal, arbetslagsledare och vaktmästare.
– Jag försöker vara öppen och transparent, i den mån det går som chef. Jag tror man kan skapa förtroende och få in de bästa idéerna då.
Vad tycker du är roligast i din roll som rektor?
– Elevmötet, särskilt de positiva som när särskilda insatser har hjälpt en elev att lyckas. Och att diskutera pedagogik. Kvalitetssäkra tycker jag är ett spännande ord. Det tycker inte alla, men för mig innebär det att man är mån om sitt undervisningsresultat. Vi får inte vara rädda för att prova annat om det vi gör inte ger den effekt vi vill ha.
Fritiden ägnas åt konditionsträning och styrketräning och Andreas säger att han är en utpräglad tävlingsmänniska.
– Ibland är det bra, ibland mindre bra. Men jag tror det skapar ett driv i mig som jag har användning av även på jobbet.