Pandemin satte igång satsningen på onlinebutik

En mataffär i Mariannelund startar onlinebutik. "När pandemin kom pushade det oss i rätt riktning".

"Det känns fantastiskt. Delvis att kunnat erbjuda den servicen till våra kunder och dels kommer det underlätta vårt arbete då vi haft mycket beställningar och hemkörningar" menar Maria och John Hannah på Ica Nära i Mariannelund.

"Det känns fantastiskt. Delvis att kunnat erbjuda den servicen till våra kunder och dels kommer det underlätta vårt arbete då vi haft mycket beställningar och hemkörningar" menar Maria och John Hannah på Ica Nära i Mariannelund.

Foto: privat

Mariannelund2021-04-16 10:30

Ica Nära Mathörnan satsar på onlinehandel av matvaror i maj. Handlare Maria och John Hannah menar att satsningen kommer sig av bland annat pandemin.

– Vi hade tidigare gjort en miniundersökning om folk skulle föredra matkasse eller onlinebutik, de flesta valde onlinebutik. När pandemin kom pushade det oss i rätt riktning och kändes som ett steg som vi behövde ta, berättar Maria Hannah.

Anledningen var att många ville få sina varor hemlevererade.

– Från att ha haft fem, tio beställningar i veckan fick vi plötsligt 30 om dagen. Vi jobbade dag och natt för att hinna i kapp, berättar John Hannah.

– Vi hade inget befintligt system för det och kunde få in lappar där det till exempel stod "mjölk". I början ringde jag upp och frågade vilken mjölk de ville ha men när det blev så mycket var vi ibland tvungna att chansa. Med onlinesystemet säkerställs nu att kunderna får exakt vad de vill ha, säger Maria Hannah.

undefined
"Det har varit roligt att starta onlinebutik. Man lär sig mycket. Samtidigt är det mycket mer jobb än vad man tror. Till exempel ska tusentals artiklar läggas upp."säger Maria Hannah.

Sedan piken har antalet beställningar lugnat sig, men med den väntande lanseringen hoppas handlarna på att fler ska få upp ögonen för beställningar igen.

– Vi har laddat upp med personal och tagit in en ny heltids anställd för att kunna koncentrera oss på onlinesatsningen, säger Maria Hannah.

– Det som kommer avgöra hur det går tror jag är om produkterna lever upp till det som förväntas, säger John Hannah och fortsätter;

– Är varor fel eller har kort datum, då tappar folk förtroendet. Därför packar vi alltid varorna med bäst datum och handlar som att vi skulle handla till oss själva.

undefined
"Förhoppningen att vi ska växa och att folk i Mariannelund ska fortsätta ha förtende för butiken. Eftersom vi är ensamma i samhället ställer det stora krav på oss. Vi vet att inte alla har tillgång till dator och kan göra onlinebeställningar så vi kommer ha en särskild lösning för dem." berättar John Hannah.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!