Rasade 1700-talsbron byggs upp igen: "Inte helt enkelt"

Den gamla bron i Herrgårdsparken gav vika under en lastbil. Nu ska den restaureras, men arbetet är inte helt utan utmaningar.

Mats Bobeck, byggledare för arbetet vid den rasade bron i Mariannelund, visar träkonstruktionen som håller valvet på plats just nu.

Mats Bobeck, byggledare för arbetet vid den rasade bron i Mariannelund, visar träkonstruktionen som håller valvet på plats just nu.

Foto: Johannes Widergren

Mariannelund2021-05-28 08:00

I oktober förra året inträffade en omfattande olycka i Mariannelund. 1700-talsbron över Bruzaån i Herrgårdsparken rasade under en tung lastbil och fordonet med två personer föll ner i vattnet. Ingen skadades allvarligt men den gamla bron blev illa tilltygad. Efter några turer fram och tillbaka har man nu börjat arbetet med att återuppbygga och restaurera bron. Byggledaren Mats Bobeck arbetar på uppdrag åt Eksjö kommun och enligt honom var första steget att få till en torr arbetsplats genom att anlägga två stycken dammar i ån.

– Det var lite svårare än vi förväntades oss. Stenmurarna på bron har över tid sköljts ur på material så de har inte varit helt täta. Det har inte varit lätt att få tätt emot dem, men det har vi fått nu, säger han.

Det säkra underlaget behövs för att kunna plocka upp de stenar som fallit ner och med hjälp av dem laga skadorna på det rasade valvet. Nästa steg i projektet, där man är nu, är att konstruera en träform som håller upp och märker ut valvet.

– Det fungerar ungefär som en gammal stenkällare. Man får förhålla sig till de förutsättningar som är. Vi tar tillbaka den gamla stenen men vi gör också fogarna tätare för att den ska hålla bättre över tid. Framsidan kommer att se ut ungefär som tidigare när den är klar, säger Mats Bobeck.

Att bron med fem stenvalv skulle lagas och byggas upp i samma 1700-talsstil som tidigare var från början inte självklart, men efter att ha undersökt skadorna på bron kunde eksjö kommun hitta en lösning. Byggledaren Mats Bobeck har erfarenhet av liknande projekt men uppdraget är trots det inte helt utan svårigheter.

– Det är inte helt enkelt. Den största utmaningen är att hålla vattnet borta så man får jobba i torrhet. Det finns restriktioner från länsstyrelsen som vi måste följa med hänsyn till de organismer som lever. Annars hade vi sänkt nivån i dammen mer, säger han.

Projektet har ett samarbete med Emåförbundet, som hjälper till att se till att miljön tryggas under arbetet med bron. Målet är att bron ska vara tillbaka i bruksskick från och med en bit in på sommaren.

– Förhoppningsvis är bron ganska hyggligt i ordning framåt semestern, i mitten av juli ungefär. Men man vet aldrig vad man träffar på eller hur det ser ut inuti. En del broar jag jobbat med har varit fyllda med småsten och grus som kan ställa till det, säger Mats Bobeck.

Valvet ska byggas upp i samma stil som tidigare. Man kommer att använda de stenar som rasade, men samtidigt föröska göra delen av brpn tätare och tåligare än innan.
Valvet ska byggas upp i samma stil som tidigare. Man kommer att använda de stenar som rasade, men samtidigt föröska göra delen av brpn tätare och tåligare än innan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!