Så många använde närtrafiken

De som är bosatta på landsbygden och har mer än en kilometer till närmaste hållplats eller ingen eller obefintlig kollektivtrafik har i Eksjö kommun möjlighet att nyttja så kallad närtrafik. Men resorna är få och är flera tusen färre per år än i grannkommunen Vetlanda.

Få använder närtrafiken i Eksjö kommun medan grannkommunen  Vetlanda har mest i länet.

Få använder närtrafiken i Eksjö kommun medan grannkommunen Vetlanda har mest i länet.

Foto: Magnus Andersson

Mariannelund2018-09-30 12:00

Resorna med närtrafiken tillåts vara mellan bostaden och närmaste tätort inom kommunen, centralorten i kommunen och i vissa fall även över kommun- och länsgräns. Resandet är begränsat till sex enkelresor per vecka.

Resan beställs via länstrafikens serviceresor och kan komma att samordnas med andra resor såsom färdtjänst.

I Eksjö kommun är dock nyttjandet av servicen låg om man ser till länet i övrigt.

– Jämför vi med andra kommuner så är vi i Eksjö bland de som använder närtrafiken minst, säger samhällsbyggnadschef Micael Wärnbring.

Enligt statistiken var det förra året 534 resor med närtrafiken i Eksjö. Siffrorna varierar lite över tid, 2014 var det 376 och 2016 var det uppe i 574 resor.

Även om nyttjandet är lågt i Eksjö ligger man inte lägst.

I Mullsjö var det förra året bara 18 resor medan Eksjö grannkommun Vetlanda hade i särklass flest resor med 4 148 stycken.

Länstrafiken har gjort en utvärdering av servicen som skickats ut på remiss till kommunerna tillsammans med ett antal frågor. Men Eksjö ger länstrafiken baxläxa och tycker underlaget man fått är för dåligt. I sitt svar anser man att länstrafiken ska skaffa mer information om hur trafiken används och om kostnaderna är motiverande.

Mikael Wärnbring säger att det utifrån den information man fått är svårt att veta hur närresorna används och av vilka målgrupper.

– Ska man trycka på utveckling så vet man därför inte vad det får för betydelse, säger han.

Han menar att skillnaderna till stor del beror på geografiska förutsättningar och tillgången till kollektivtrafik.

– I Eksjö ligger de flesta orterna som ett pärlband längs med riksväg 40 och då de flesta bor där det finns kollektivtrafik, så kan man inte nyttja närtrafik, förklarar han.

Länstrafikens föreslagna regeländring att man inte får åka till en adress eller anläggning som saknar hållplats, anser Eksjö kommun, får negativa konsekvenser.

Däremot är man positiv till att barn och ungdomar under 18 år som har tillfällig bostadsort, ska få möjlighet att söka om rätt till närtrafik.

Man anser också att betalningen och bokningen för de som reser ska vara enkel och att det ska finnas en hög ambitionsnivå. Också här påpekar Eksjö kommun att länstrafikens utredning bör kompletteras en del.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om