Kokeriet öppnade en butiksfilial i gamla stan förra året och godissuget visade sig finnas. Nu väljer företaget att satsa i år igen.
– Jag var lite tveksam först när jag fick förfrågan. Jag är ju mest i Mariannelund och jobbar så jag hade inte koll på turismen i Eksjö. Men vi sålde bra med tanke på vädret, summerar ägaren Cecilia Jonsson, som satsar i samma lokaler i sommar igen.
Hon säger att kokeriet har hittat en annan målgrupp i Eksjö.
– Till Mariannelund kommer mycket barnfamiljer. I Eksjö är det mer busslaster och utländska turister, säger hon.
Förra sommarens försäljning totalt sett gick dock ned betydligt. I extremvärmen blev kunderna färre och chokladen smalt.
– Det var en katastrofsommar. Men det var vi inte ensamma om. Det var många branscher som drabbades, säger hon och beskriver ett inkomsttapp på 400 000 kronor i värmen.
En del av det lyckades man ta igen under hösten och vintern men långt ifrån allt.
Besöksnäringen på sommaren i Mariannelund har stor betydelse och den rushen har nu börjat.
– Den här veckan har varit väldigt välbesökt. Säsongen börjar i april och sätter fart på allvar i maj, säger Cecilia Jonsson.
Upplever du att intresset för godis och sötsaker minskat?– När man träffar på oss så det gör man kanske bara ett par gånger per år, så jag känner att det inte påverkar. Förra året hade vi en nedgång medan det året innan var tvärtom. Vi påverkas mer av vädret.
Förutom butiken säljer kokeriet sina produkter på olika marknader. Cecilia Jonsson beskriver att hon söker fler kanaler för att nå ut med karamellerna framöver, men några fler filialer är inte aktuella. I Vimmerby fanns exempelvis erbjudande om en lokal i sommar men företaget valde att tacka nej då man redan säljer till Astrid Lindgrens Värld.
En annan utmaning som företaget ser är att karamellkokeriet är trångbott. Cecilia Jonsson säger att hon gärna skulle flytta en del verksamhet till andra lokaler på orten, om rätt förutsättningar fanns.
– Jag har ett drömscenario om lokal men jag måste ha lång tid att landa i saker, speciellt om det handlar om ekonomi, säger hon.
Mariannelunds Karamellkokeri fyller i år 90 år men om det kommer firas på något speciellt sätt är ännu inte bestämt.
– Vi får se. Det blir isåfall efter sommaren, säger Cecilia Jonsson.
Och hur var det nu med valet av karameller? Hårt på sommaren - mjukt på vintern, enligt karamellkokeriets kunder.