– Jag brukar inte vilja tala om siffror, men sedan starten för cirka 30 år sedan har vi sålt varor för över tre miljoner kronor och det är mycket för vår lilla butik, berättar Marianne Älgevik Melin som är volontär i Ge för Livet-butiken i Mariannelund.
– Vi är ödmjukt tacksamma för alla som har förtroende att lämna sina saker till oss.
Redan tidigt under pandemin fick hon och de övriga 15-talet volontärerna meddelande från paraplyorganisationen "Ge för Livet" att butiken passerat den tredje miljonen i försäljningssiffror, bössinsamlingar inräknat. Tanken är att uppmärksamma det med en festkväll, men den har skjutits på framtiden.
– Det blir i höst, eller kanske januari, tror Marianne med tanke på restriktionerna.
Centrumkyrkan började med loppis tidigt 90-tal men då bara under några veckor på hösten i kyrkans foajé. Senare blev det sommarloppis på sommargården Vallersvik.
– Men när Rune (Nilsson, fastighetsägaren, reds. anm) erbjöd oss den här lokalen blev det ett stort lyft och sedan dess har utvecklingen gått rakt uppåt, berättar Marianne och hissar upp tummen i luften.
De senaste åren har butiken fått mer ändamålsenlig inredning, bland annat begagnade butikshyllor som man målat om. En större lageryta bidrar också till utvecklingen.
– Vi är en liten butik med god ordning, det tycker vi själva och det är vad vi ofta får höra.
Ända från starten har man samarbetat med Ge för livet som är en del av Evangeliska Frikyrkans biståndsprogram.
Det svåraste är att prissätta, menar Marianne, men volontärerna har ansvar för olika områden och blir specialister på olika saker.
– Vi söker mycket på nätet, och kollar vad en likvärdig vara tidigare gått för.
Ibland händer det att kunder vill pruta, men det är inget man går med på.
– Priserna är satta lågt från början, och det vore kanske en annan sak om pengarna gick i vår egen ficka och inte till behövande.
Hur stor del av försäljningen går till bistånd?
– Butiken har låga omkostnader så nästan hela försäljningssumman kommer olika sociala projekt utöver världen till del, säger Marianne och påpekar att en liten del så klart försvinner i administrativa kostnader på huvudkontoret.
– Alla vi som jobbar här har hjärta för barnen, så vi väljer ofta att skicka pengar till projekt som hjälper barn, säger Marianne och räknar upp de senaste projekten man bidragit till: hjälp till järnvägsbarn i Indien och till funktionshindrade barn i Mellanöstern.
Marianne säger att det också finns kunder som gärna rundar av uppåt när de får höra totalsumman, och det är hon såklart tacksam för.
När pandemin slog till i mars förra året drabbades butiken till en början hårt.
– Vi som jobbar här är nästan alla över 70 år och vi blev ju portade, säger Marianne.
I en och en halv månad var butiken, som vanligtvis har öppet två dagar i veckan, helt stängd. Tack vare yngre förmågor kunde butiken hålla öppet en dag i veckan under sommaren.
Varför var det så viktigt att öppna butiken igen?
– Nöden finns ju ändå, och när vi har åtagit oss att skicka pengar vill vi naturligtvis fullfölja det, förklarar Marianne.
Hon berättar att behoven blivit större i alla delar av världen under pandemin.
Nu hoppas butikspersonalen på goda försäljningssiffror under sommaren och Marianne tycker att hon redan märker av en hel del turister, vilket bådar gott.
– Juli brukar vara vår bästa månad.