I tvĂ„ dagar var musikproducenten och artisten Johan Ăstberg pĂ„ besök i Mariannelund för att tillsammans med fyra entusiastiska ungdomar skriva SĂ„ngen om Mariannelund.
â Jag trodde att det skulle vara svĂ„rt, men nĂ€r jag förstod Johans taktik tĂ€nkte jag att det blir bra, sĂ€ger Adnan Alshekhali som Ă€r en av deltagarna. Han har skrivit lĂ„tar förut, mest i skolan, och sĂ€ger att han har fĂ„tt bra tips som kommer förenkla hans lĂ„tskrivande framöver.
Projektet hade plats för 30 ungdomar men intresset har varit svalt. Martina Nord Àr fritidsledare och tror att det beror pÄ att mÄnga Àr pÄ semester.
â Med facit i hand har vi haft större frihet nĂ€r vi varit fĂ„, sĂ€ger hon och menar att de lĂ€tt kunnat förflytta sig i samhĂ€llet för att spela in olika scener till musikvideon.
â KĂ€nslan av misslyckande slĂ€ppte sĂ„ fort vi drog igĂ„ng och alla har fĂ„tt en större del i processen Ă€n om vi hade varit fler.
âJag var faktiskt en del av refrĂ€ngen, sĂ€ger Nova Ăsterman som klĂ€ckte idĂ©en om att anvĂ€nda sig av de olika smeknamnen "Marre" och "Malund" i sĂ„ngen.
Hur kommer man överens nÀr man skriver en lÄt tillsammans?
â Det Ă€r lĂ€tt. Man samarbetar, sĂ€ger Sandy Olsson tvĂ€rsĂ€kert.
â Vi skrev ner idĂ©er tvĂ„ och tvĂ„, och sedan har Johan mixat ihop det till ett förslag pĂ„ en sĂ„ng som vi alla tyckte om.
Johan Ăstberg jobbar med barnunderhĂ„llning pĂ„ olika sĂ€tt, och har skrivit lĂ„tar tillsammans med grupper förut.
Vad Àr det svÄraste i den kreativa processen?
â Att inspirera! Jag tror att alla mĂ€nniskor har förmĂ„gan att skapa, en gratis gĂ„va man har inombords, men det gĂ€ller att hitta skaparglĂ€djen. I det hĂ€r fallet tycker jag att jag har lyckats med det.
Texten sÄvÀl som musikvideon har flera lokala kopplingar. Det förekommer scener frÄn flera typiska ariannelunds-platser och i rekvisitan Äterfinns bland annat karameller.
De har anvÀnt sig av olika kreativa uttryck.
â Idag har vi varit pĂ„ Julles och spelat in ljud. Vi anvĂ€nde bland mycket annat en soptunna och en skiftnyckel, och det kommer bli en trumrytm i sĂ„ngen, förklarar Johan.
LÄten Àr en slags kÀrlekssÄng till Mariannelund.
â Ungdomarna Ă€r bĂ€rare av det positiva. MĂ„nga vuxna kan ha varit med om förĂ€ndringar den senaste tiden, men ungdomarna kĂ€nner att det hĂ€r Ă€r en bra plats pĂ„ jorden, sĂ€ger Martina.
â Det Ă€r deras ord i lĂ„ten, och det kĂ€nns som att de Ă€r stolta över den.