I kvalitetsarbetet inom skolan följs olika områden upp. Ett av dem är skolnärvaron.
Tack vare ett nytt digitalt system kan man numera följa närvarostatistiken smidigt. Man har sålunda följt närvaron för eleverna från förra hösten och framåt.
Men siffrorna gör inte att barn- och utbildningsnämnden hoppar av glädje precis, tvärtom visar det att det är ett område man behöver jobba med.
– Vi har ett mått på 94 procent, säger utvecklingsledare Anne-Marie Pejrud.
– Då får man borta maximalt tio dagar. Det kan vara så att man är sjuk och sedan har några lovdagar och då är det tio dagar. Vi kan inte jobba med elever som inte är närvarande, klargör hon.
– Närvaron har tyvärr minskat under våren, säger nämndordförande Bo-Kenneth Knutsson.
Skolenheterna ska nu lämna sina egna analyser och det diskuteras hur man ska få siffrorna att vända.
– Är det så att eleverna är friskare på hösten än våren? Hur som helst måste vi få upp närvaron i skolorna, säger Anne-Marie Pejrud.
En viktig bas att jobba med är föräldrarna, så de verkligen engagerar sig i att barnen har full närvaro i skolan.
– Samverkan med föräldrar är mycket viktig, påpekar de.
Andra kvalitetsfaktorer som inflytande visar däremot att eleverna upplever att de kan påverka och har inflytande.
Likaså upplevs tryggheten större.
– Det utvecklas i positiv riktning. Även om enskilda händelser slår igenom kan vi inte se det i den här utvecklingen, konstaterar Bo-Kenneth Knutsson.