Filmbyn Småland öppnade lagom till förra årets semesterperiod. Antalet besökare kom att hamna runt 10 000 strecket 2017.
– Vi var uppe i 9 800–9 900 besökare men då var det även fribiljetter, säger filmbyns projektledare Robert Glader.
I år har många museer men även andra anläggningar haft sämre siffror och i det ledet ställer sig även filmbyn. Hur mycket det handlar om för filmbyn är hittills oklart.
– Det är jättesvårt att bedöma. Men vi kommer inte upp i de siffrorna vi hade förra året. Lite kommer vi att tappa.
Det är långt från tidigare kalkyl?
– Kalkylen var på 15 000 besökare, men man kan inte göra så mycket åt väder och vind, påpekar han.
– Med en ny verksamhet måste det få ta tid, men vi trodde det skulle gå fortare.
En urspungskalkyl räknade med 30 000 besökare inom fem år?
– Det är visionen men vi vet inte om det blir fem eller sex år, men hoppas på fyra. Vi är fulla av tillförsikt, säger han.
Att det nu konkursdrabbade glassföretaget Zedig skulle varit ett dragplåster att dra besökare till utställningen håller han inte med om.
– När vi har gäster så har vi dem. Det har varit väldigt få som fikat och sen gått på utställningen utan det har varit tvärtom. Det är vår bestämda uppfattning. Vi har marknadsfört oss. Antalet utländska besökare är mellan 40 och 50 procent. Jag tror inte de suttit i exempelvis Bayern och tänkt att "här finns god glass", utan de har kommit för utställningen.