Polisen uppgav att föraren sett en rejäl solkurva på spåret och försökt stanna men inte lyckats och tåget spårade ur. Föraren klarade sig utan skador.
Ett läckage av dieselolja uppstod från tåget i samband med olyckan. Diesel läckte från loket ner i den närliggande Brusaån.
– Tåget stoppades av träden vid spåret, annars hade nog loket och flera vagnar hamnat i ån, säger Erik Terneborn, presstalesperson vid polisen.
Räddningstjänsten arbetade hårt med att förhindra spridningen av oljan i vattendraget.
– Vi har lagt ut oljelänsar för att få upp oljan ur vattnet. Vi håller på att tömma loket på diesel och inventerar spridningen av oljan, säger Micael Carlsson, räddningschef på plats vid olyckan.
Vår reporter Olof Carlson var på plats strax efter att olyckan hade inträffat.
– Det stinker diesel nåt alldeles vansinnigt redan på 200 meters håll. Det är en oerhörd röra. Tåget och vagnarna ligger som ett plockepinn här på platsen.
Vid 13-tiden meddelade räddningstjänsten att man stoppat läckaget och lokets tank hade tömts på cirka 1 000 liter dieselolja. Man arbetade då fortfarande med att begränsa oljespridningen i Brusaån och inloppet till Silverån med hjälp av oljelänsar.
Det blev helt stopp på spåret men detta påverkade inte några tågresenärer, då rälsen bara trafikeras av godståg. Olyckan orsakade dock långa bilköer under förmiddagen.
– Det är långa köer med bilar då bommarna är fällda över länsvägen mellan Mariannelund och Lönneberga, säger Olof Carlson.
Vid klockan 11.15 meddelade polisen att vägtrafiken hade släppts på.
Ett omfattande bärgningsarbete väntade efter olyckan.
– Det är Trafikverkets ansvar. Det kommer bli en jättestor bärgningsinsats. Rälsen har rivits upp också så den måste repareras. Jag kan inte sia om hur lång tid det tar, säger Micael Carlsson.
Trafikverket var under dagen på plats för att undersöka hur man skulle gå till väga. Det fanns då ingen prognos för när deras arbete kunde vara klart på platsen.
– Det verkar som det här kommer ta tid. Tåget ska bogseras bort men ligger ur spår så det är en besvärlig bärgning att vänta, säger Thomas Johansson, informatör vid Trafikverket.
– Vagnarna måste upp på spåret igen för att kunna flyttas, säger Thomas Johansson.
Styrkor från Mariannelund, Hjältevad samt Eksjö arbetade på platsen.
Genom oljelänsarna i Brusaån lyckades räddningstjänsten förhindra att oljan spred sig vidare till Åsjön. Trafikverket har nu tagit över saneringen av ån där en läns fortfarande ligger kvar för att suga upp olja.
– Exakt hur mycket olja som kom ut i ån vet vi inte. De uppgifter vi hade om hur mycket diesel det var på tåget har inte stämt – vi har pumpat upp mer diesel ur ån än man trodde att det var i tåget, säger Micael Carlsson.