Borta med vinden

(Turin - Italien) Kubang är namnet på en beryktad stormvind som blåser nedför Javas bergssidor. Det visste stjärndesignern Giorgetto Giugiaro som gärna reser till Indonesien. Så när han formgav Maseratis nya storkombi var namnet givet: Kubang GT Wagon. Det är inte så tokigt med tanke på att vagnen kommer att storma in som ett riktigt yrväder. Det här är nämligen bilen som ska blåsa nytt liv i Maseratis försäljning!

Foto:

Maserati2003-02-07 07:48


I Turins historia är det gott om helgon, men det har ändå inte hindrat djävulen från att bosätta sig här. Hans hus ligger på Via XX Settembre 50 och har enligt sägnen stulit många själar. Skulle man drabbas så finns det dock ett sätt att besvärja sig - att gå tre gånger motsols runt fontänen Piazzo Castello. Ja, den katolska tron är stark och många invånare går till sin privata sierska. Därför är det inte så konstigt att bilvärldens främsta spågubbe Giorgetto Giugiaro har sitt kontor här.
Det är inte svårt att hitta vägen till Italdesigns kontorskomplex. Det är nämligen lika känt bland Turinborna som topplaget Juventus fotbollsarena. Byggnaden är dock förvånansvärt dyster, men personalen som jobbar här möts med stor respekt inom bilvärlden. Härifrån bygger nämligen Italdesign prototyper till exempelvis Bugatti och Lamborghini. Den senaste konceptbilen får det att vattnas i munnen och är tillverkad för Maseratis räkning. "Luca di Montezemolo som är VD för Ferrari och Maserati ville att vi skulle skapa en fullvuxen crossover med rejäla utrymmen och tre sätesrader, utan att ge avkall på designen" berättar Giorgetto och visar skisser på den flexibla interiören. Här är det bara att välja om man vill ha en fyrsitsig lyxkryssare eller en sjusitsig familjetransportör. Något annat än kalvskinn, valnötsträ och aluminium är naturligtvis helt otänkbart.

Hornen växer
Därmed är det här en italienska som lär snuva dig på en hel del kontanter. Men på autostradan får ägaren valuta för pengarna - under huven jobbar nämligen en vinkelåtta på 390 kusar som sprider sitt motorljud med hjälp av fyra välsvarvade avgasrör. Effekten innebär att tvåtonnaren accelererar till hundra på drygt fem sekunder och att fartvidundret toppar 255 knutar.
Växlingarna sköts dessutom med paddlar i ratten och för att ägarna ska känna sig riktigt hemmastadda är lådan sexväxlad. "Kubang är ett helt nytt bilkoncept för oss, men måste naturligtvis ändå andas fart och flärd" säger bossen Luca di Montezemolo. Det är denna långe och gänglige gentleman som lyckats få Maserati på grön kvist efter att ha varit hotat av utplåning i åratal. För fem år sedan såldes enbart 666 bilar medan försäljningen från förra året visar på 3,300.
Efter att ha smygtittat på nya Maserati Kubang växer således hornen i pannan ut. Det blir till att gå tre gånger motsols runt fontänen Piazzo Castello!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!