Italiensk snabbmat

Cambiocorsa" må låta som en italiensk pizza och jämförelsen är inte så tokig. För som alla resenärer vet smakar inga pizzor från stövellandet som dom här hemma. Detsamma gäller för nya Maserati Coupé Cambiocorsa - den avviker från sportbilsreceptet vi är vana vid. Här prioriteras komforten, men det innebär inte att maskineriet försummats. Vinkelåttan finns där på samma sätt som italienarnas pepperoni - när man väl vågar smaka visar den sig vara i starkaste laget!

Foto:

Maserati2003-12-16 09:27

Italien är synonymt med sportbilar och pasta, ibland i ett otroligt hopkok. Den hyperexklusiva Bugattifabriken i Campogalliano är ett lysande exempel, för efter brakkonkurrsen 1995 köptes marmorpalatset av Barilla som är världsledande inom, just det, pasta. Men faktum är att det även finns en röd tråd mellan Barillas pastaskruvar och Maserati Coupé Cambiocorsa - båda har nämligen designats av Giorgetto Giugiaro.

Lyckad meny
"Ciao bella" utbrister några italienska turister när vi plåtar strax intill Malmös hamninlopp. Det betyder "hallå du vackra" och får oftast kontinentens damer att börja tindra med ögonen. Maserati Coupé är inget undantag - hon vet om att karlarna stirrar förtjust men är ett svårfångat byte eftersom rikets tilldelning kan räknas på båda händernas fingrar. Men ni som lyckas gå hela vägen och vinna generalagentens (Autoropa AB) förtroende är lyckligt lottade. Ja, förutom att formgivningen är bedårande så sätter interiören guldkant på tillvaron.Sportstolarna är underbara och vänder man sig bakåt uppenbarar sig två sittplatser, vilka är ovanligt generösa för biltypen. Och det är klart, en Maserati utan väldoftande anilinläder och den urtjusiga klockan på mittkonsolen är som italiensk pasta utan parmesanost - alltså helt otänkbart.
När man väl tillåts knäppa upp motorhuven så blir ingen besviken, där arbetar nämligen en V8 på 390 hästar vars muller sprids med fyra grova utblås. Men vad har hänt med turbotekniken som Maserati varit trogen i trettio år? Jo, italienskan har vänslats med jänkarna och turbon blev övergiven hals över huvud. I staterna uppskattas nämligen en rejält tilltagen cylindervolym på fyra och en kvarts liter betydligt mer. Ja, vi behöver knappast berätta att Maserati Coupé är vansinnigt snabb - toppfarten är nämligen 285 km/h. Då känns det tryggt att bromsskivorna är supereffektiva och lika stora som en Capriciosa på 33 centimeter i diameter. Däremot är inte "Cambiocorsa" någon pizza, utan namnet på den sekventiella växellådan. Det innebär att kopplingspedalen är avskaffad och att man växlar med "paddlar" bakom ratten. När det går som snabbast åker växlarna i på en tiondels sekund och hundrastrecket klaras av på 4,9. Detta måste vara drömbilen vid snabba pizzaleveranser!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!