Snabb espresso

Cappuccinon smakar gudomligt och serveras med ett berg av mjölkskum på toppen. Det påminner inte så lite om omgivningen, utanför fönstret uppenbarar sig nämligen snöklädda alptoppar. Man riktigt känner hur koffeininjektionen stimulerar det centrala nervsystemet och gör oss lyckliga. Idag är känslan betydligt mer påtaglig, vilket har sina naturliga orsaker. Utanför caféet står nämligen en av världens mest eftertraktade bilar och väntar - Maserati GranTurismo. Det är en intensiv och snabb espresso!

Foto:

Maserati2007-11-26 08:28


Maserati GranTurismo är en storslagen bil med de former och proportioner vi lärt oss att älska under årens lopp: korta överhäng, lång hjulbas och en frikostigt tilltagen motorhuv. En klassisk coupé i modernt snitt helt enkelt, fast italienarna förkortar det hela med att säga "Ciao bella" vilket betyder "hallå du vackra".

Fylld av traditioner
Espresson serveras i en liten kopp och ska drickas med två klunkar, gärna på stående fot om du ska se riktigt cool ut. Majoriteten av alla italienare beställer dock en "Espresso Ristretto" vilket innebär samma mängd kaffe men bara hälften så mycket vatten. Vart jag vill komma med resonemanget? Jo, kaffetraditionen här är lika stark som biltraditionen. En äkta Gran Turismo (eller GT) måste ha en stark motor framtill och drivning på baksulorna. Att snacka fyrhjulsdrift med italienska GT-entusiaster är som att beställa en Cappuccino efter klockan elva på förmiddagen. Du blir idiotförklarad, så har det varit här i alla tider och så kommer det att förbli. Även interiören håller på traditionerna och består av välskräddat blodrött läder samt kolfiber. Kupén är verkligen balsam för alla sinnen och den vräkiga "espresson" erbjuder fyra sittplatser, varav de främre är utsökta.

GT mot väg(g)en
Motorn är själen i alla italienska bilar - här rör det sig om en vinkelåtta på 405 hästkrafter. Turbotiden är förbi och nu gäller en hederlig sugmotor med alla attribut som krävs: blixtsnabb gasrespons, ett motorljud som får det att pirra i maggropen och prestanda som matchar konkurrenterna. Efter fem sekunder passeras hundra och på den italienska autostradan kan den som vågar och vill toppa 285.
Den sexväxlade automatlådan är sekventiell, det innebär att kopplingspedalen är avskaffad och att man kan växla supersnabbt med rattpaddlar. Maserati GranTurismo är naturligtvis inget billigt nöje och priset startar på 1 155 000 kronor. Vissa tycker säkert att testbilen strider mot allt sunt förnuft med tanke på pris, förbrukning och miljöaspekter. Men se det så här: i vårt fosterland köper ingen en Maserati GranTurismo för att ratta flera tusen mil om året. Det handlar nämligen om ett konstverk som man till skillnad från en tavla på väggen kan köra på vägen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!