Snabbast med 4-dörrar

Maserati Quattroporte debuterade 1963 och var då den snabbaste serieproducerade bilen med fyra dörrar. Nu lanseras en helt ny generation och den håller liv i den 50-åriga traditionen. Toppfarten är hela 307 km/h så det är på egen risk man tar plats i det överdådiga baksätet. Det är exempelvis här som den italienske premiärministern försöker hålla samman det splittrade landet. För det enda politikerna är överens om är att statsbilen ska vara nya Maserati Quattroporte.

Foto:

Maserati2013-06-21 04:05


Undrar du varför bilen heter Quattroporte? Namnet betyder fyra dörrar på italienska och det är väl inget speciellt med det tänker du. Jo, för Maserati var händelsen unik eftersom man hade en bakgrund som tillverkare av tävlingsbilar. Men 1957 började det serieproduceras bilar för landsvägsbruk i form av tvåsitsiga sportvagnar och sex år senare fick italienarna upp ögonen för vrålåk med fyra dörrar, därav namnet Quattroporte.

Längre och bredareMaseratin är inne på sin sjätte generation, men grundidén har alltid varit densamma: vacker kaross, slösaktigt med komfort och en urstark motor. Det som kanske ändrats mest är marknaderna där bilen säljs. Från början var det huvudsakligen Europa men idag dominerar USA, Kina och Ryssland. Maserati Quattroporte har aldrig varit någon diskret bil och den nya modellen är nog den mest extravaganta som gjorts. Men smakar det så kostar det och priset för att färdas i italiensk förstaklass är drygt 1,3 miljoner. För dessa pengar får man inte bara en snabb bil utan även en av de största limousinerna på marknaden. Maseratin mäter hela 526 centimeter och därför är det inte så kostigt att baksäteskomforten saknar motstycke i bilvärlden. Ägaren kan alltså lika gärna sitta i baksätet och njuta av massage som att massakrera däcken från förarsätet.

Starkare och snabbareMaserati Quattroporte bjuder på en elegans som är svårt att överträffa och den hemska tanken av att något skulle saknas dyker aldrig upp. Här finns nämligen allt och lite till för att göra resan oförglömlig, om man så är passagerare eller förare. Under huven jobbar nämligen en helt ny V8 med dubbelturbo på 530 hästkrafter och maskinen byggs av Ferraris motorsnillen i Maranello. Trots en matchvikt på närmare två ton så når bilen 100 på 4,7 sekunder och sedan ökar farten ända upp till 307 km/h.
Den åttastegade automatlådan är underbar och däcken biter sig fast i asfalten under den tuffa provturen längs den franska Rivieran. Inte ens bergsvägen Route Napoleon med sina oändliga kurvor och vråldjupa stup sätter stopp för den överkompetenta italienskan. Det var för övrigt här som Napoleon marscherade med sin armé på väg till Paris där han fördrev Ludvig XVIII och besteg kejsartronen. Vad ska man då med all denna prestanda till? Bra fråga, men människan har alltid velat ha mer än vad som behövs. Om det så gäller makt, pengar eller hästkrafter!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!