Är alla goda ting tre?

Det sägs att alla goda ting är tre, men är klyschan helt sann? På jakt efter svaret så begav vi oss till Barcelona för att provköra den tredje generationens Mazda3. Men det är också den tredje modellen som utrustats med japanernas Skyactiv-teknologi och den tredje familjemedlemmen som begåvats med det nya designspråket "Kodo". Frågan är om det är tredje gången gillt för nya Mazda3?

Foto:

Mazda2014-03-03 07:06


"Hot Hatch" är benämningen på ett flertal heta och snabba halvkombimodeller som Audi A3, Renault Clio och Volkswagen Golf. Det är hit alla biltillverkare riktar sina trånade blickar och nya Mazda3 är inget undantag. Gapar japanerna efter för mycket?

Attraktiva linjerDesignen är besjälad med storebrorsan Mazda6 och har fått samma stora grill och samma tuffa kromsarg som leker följa John hela vägen upp till strålkastarna. Även den bakre formen är kraftfull med kilformade ljus och markerade linjer över hjulhusen. Inredningen är helt ny och har däremot inga likheter med Mazda6, förutom ratten. Sätena har utmärkt komfort och har enligt pressmaterialet fått vibrationsdämpande material i ryggstöden. Jo, man tackar! Instrumenteringen känns väl genomtänkt och det enda man kan ha synpunkter på är den stora varvräknaren som placerats mitt i centrum. Visst är det sportigt, men kanske inte så praktiskt. Tio liter större bagageutrymme har det blivit jämfört med föregångaren och Mazda3 sväljer numera 350 liter normalt eller 1 250 som mest.

Hög standardMotoralternativen består av bensinfyror på 100, 120 respektive 165 hästkrafter samt en turbodiesel på 150. Gemensamt för hela bunten är att de fått start/stopp-sytem och Skyactiv-teknik, vilket betyder att de är snåla, bränsleeffektiva och släpper ut lite koldioxid. Snabbast och snålast i gänget är dieselsnurran som klarar färden till hundra på 8,2 sekunder samtidigt som förbrukningen håller sig runt 0,40 liter milen. Siffran 3 återkommer även med antalet utrustningsnivåer: Core, Vision och Optimum.
Grundpriset för Core 5-dörrars börjar från 164 900 kronor och redan då får man 16-tumsfälgar, automatisk klimatanläggning, farthållare, 7-tums färgskärm samt autobroms. Vision kostar 14 000 kronor mer och har Xenon-strålkastare med adaptiva kurvljus, navigation och parkeringssensor. Optimum sticker iväg med ytterligare 25 000 och har allt ifrån en öronbedövande ljudanläggning till skinnklädsel. Visst är det här en körglad Mazda som än en gång bevisar att siffran 3 snarare är nummer 1.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!