Årets hjulklapp

När vintermörkret sluter sig omkring oss och kölden biter i kinderna så känns sommaren hopplöst avlägsen. Då kan det behövas en liten påminnelse om att det kommer en ny vår och mängder av fräcka cabbar med den. Så låt oss smita ifrån julstressen och packa resväskan för varmare breddgrader. I Portugal är nämligen vädret härligt, även då "hjulkalendern" visar på december. Mazda rivstartar cabsäsongen med en fräsch MX-5 Miata!

Foto:

Mazda2005-12-16 08:00

Man ändrar inte på ett vinnande lag i onödan - det måste ha varit Mazdas filosofi när tredje generationen av världens mest sålda sportvagn togs fram. Med rekordnotering i Guinness Rekordbok och 700 000 sålda exemplar har MX-5 Miata intagit en särställning i sportvagnsvärlden. Frågan är om den nya generationen kan upprepa braksuccén?

Tidlös formgivning
Det ska i ärlighetens namn till ett tränat öga för att se att cabben är sprillans ny - storleken och proportionerna är i huvudsak desamma. Designteamet har gått varsamt fram och filat bort några onödiga längsgående plåtveck, gjort bilen något bredare och flyttat in strålkastarna. Bilen ser faktiskt längre ut än föregångaren men detta är dock en synvilla då endast två centimeter skiljer dem åt. Att bilen är snygg behöver vi inte bråka om och det tack vare sin tidlösa formgivning. Men nu är det inte japanerna som uppfunnit biltypen om någon trodde det. Den är nästan lika gammal som ordet "sportvagn" och det intressanta är att modellutbudet sällan utmärkt sig genom hårresande prestanda. Balans, harmoni och vettigt pris har alltid varit nyckeln till framgång! Fyrtio år gamla MGB visade vägen bättre än någon annan och nådde därför (för sin tid) ansenliga produktionssiffran 375 000 bilar.

Enkelt och snyggt
Konstigt nog har nästan alla snarlika konkurrenter till Mazda MX-5 Miata sopats bort från marknaden. Fiat Barchetta, Smart Roadster och Toyota MR2 har alla flugit sin kos. Hela bunten saknar dock något som dagens testbil är världsberömd för: frontmotor och bakhjulsdrift. Under huven erbjuds två motorer på 1,8- (126 hk) respektive tvåliter (160 hästar). Vi provade den sistnämnda, som mallar sig med dubbla avgasrör, och hade riktigt skoj bakom ratten - hundrastrecket nås på 7,9 sekunder och toppfarten är 210. Till detta tillkommer en superkort växelspak och en enkel tygsufflett utan elmotorer eller annat tjafs. Bilen är naturligtvis strikt tvåsitsig med ett litet förvaringsfack bakom stolarna om inte suffletten är nerfälld. Bagageutrymmet är fullt tillräckligt, för åker man roadster ska man inte släpa med sig en massa onödigt bagage. Instrumenteringen är förvisso enkel men ändå välbyggd och riktigt snygg. Varvräknaren och hastighetsmätaren pekar i viloläge rakt ner som på en Alfa Romeo från sjuttiotalet. Läge "rakt upp" är optimalt och då visar varvräknaren 5000 varv, hastighetsmätaren 160 och humöret likaledes på topp!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!