Berg- och dalbana

(Argentiére - Frankrike)
Genom framrutan på Mazda6 upplever jag det mäktigaste bergsmassivet i Europa. Höga alptoppar och väldiga glaciärer får alpinister från hela världen att vallfärda hit. Mäktigast av dem alla är Mont Blanc eller ?La Dame Blanche? som fransoserna brukar säga. Europas högsta topp tronar som en mäktig kung över alperna och sträcker sig 4 807 meter rakt upp i skyn. Gissa om Mazdan får ett tufft träningspass.

Foto:

Mazda2003-01-24 09:42

Begreppet körglädje har oftast förknippats med europeiska bilar, men när Mazda6 lanserades med buller och bång förändrades allt. Den är kul att köra, har schysst inredning, maffig standardutrustning och kostar inte skjortan. Vid vår första provkörning under en gassande sommarsol så badade japanen i lovord, men hur klarar Mazdas åkattraktion en vintrig berg- och dalbana bland molnen. Drabbas jag eller bilen av åksjuka mån tro?
Iskallt uppdrag
Vi klättrar sakta men säkert uppför ett snörikt helvete och utsikten från alpernas vitklädda bergsmassiv är bedårande. Snödjupet ökar i takt med stigningen och testbilen sätts verkligen på prov. Det visar sig dock att Mazda6 varit på ett tufft träningsläger för vagnen varken pustar eller stönar under vårt iskalla uppdrag. Men låt oss börja testet inne i värmen som för övrigt tar en stund att få upp. Interiören har tagit ett stort steg framåt och den ombonade kupén bjuder på ordentligt med svängrum. Det är bara att ta för sig av de bekväma framstolarna, den rymliga aktersoffan och insupa den gemytliga atmosfären. Mittkonsolen i imiterat aluminium ser fräck ut och instrumenteringen följer gällande mode med kromade sarger. ?Lavinskyddet? är ett annat ämne som japanerna satsat helhjärtat på. Inuti finns exempelvis dubbla uppsättningar av både krockkuddar, sidokrockkuddar och krockgardiner som standard.
Stenmarks ledord
Under testbilens motorhuv pulserar hjärtat: en 2,3-litersmotor på 166 hästar med variabel ventilstyrning och dubbla balansaxlar. Men det viktigaste på hala vintervägar är antispinn- och stabiliseringssystemet. Då får Mazda6 samma kontroll och balans som när Ingemar Stenmark var som bäst i pisterna. På tal om skidor så erbjuder kombiutrymmet på 505 liter gott om plats för packningen inför vinterresan. Mazda6 har dessutom marknadens smartaste fällning av baksätets ryggstöd. Det är bara att dra i en spak så fälls allt automatiskt och lastytan blir i det närmaste helt plan. I övrigt är vår testbil aŽla 220 500 kronor nästan överdådigt utrustad. I specifikationen ingår 73 attiraljer varav vi kan nämna Xenonljus, klimatanläggning, nivåreglering, färddator och farthållare. Ja, Mazda6 har klarat bergsklättringen och nu återstår bara stupet ner. Men som Stenmark säger: "dä ä bara å åk!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!