Efterlängtad snåljåp

Försäljningen av bensinbilar minskar, medan dieselspisarna bara växer i popularitet på alla marknader. Vad det är som gör oljebrännarna till ett så intressant alternativ? Enkelt sammanfattat kan man säga: utmärkt ekonomi, miljötänkande och lysande prestanda. Dessa egenskaper uppfylls i Mazda6 som just nu lanseras med en helt ny dieselmotor. Det har visserligen tagit tid för japanerna att anamma tekniken, men resultatet talar för sig själv!

Foto:

Mazda2009-02-19 09:16


För exakt hundrafemtio år sedan föddes ett geni i Paris som inte särskilt många känner till, men vars uppfinning revolutionerat hela världen. Rudolf Diesel lyckades mellan åren 1893 till 1897 att ta fram en motor som döptes efter skaparens efternamn. Nu har tekniken finslipas avsevärt genom årens lopp, men det är ändå Rudolfs grundkonstruktion som banat väg för dagens dieselboom.

Tyst som attan
Mallorca kan inte bara skryta över att ha 286 soldagar om året, utan här rullar även rekordmånga dieselbilar. Spanien tillhör "70-procentsklubben" och det märks verkligen i trafiken. Det är alltså inte så konstigt att Mazda lagt provkörningen av sin nya dieselmotor på den soliga ön. Men låt oss börja med att göra en snabbvisit i kupén, vilken naturligtvis inte har förändrats sedan den nya "sexan" lanserades förra året. Interiören bjuder på gott om plats, framstolarna är riktigt behagliga och baksätet imponerar med sitt benutrymme. Mittkonsolen i äkta fuskaluminium ser fräsch ut och instrumenteringen är tydlig. Efter fotosessionen vid en badplats så tar vi motorvägen mot Palma och det märks tydligt hur tyst kupén är. Även i spansk maxhastighet (120 km/h) så hörs bara ett svagt vindbrus från backspeglarna.

Mystiken tätnar
Men anledningen till varför vi testar japanen sitter under huven. Där arbetar nämligen en helt nyutvecklad 2,2-liters turbodiesel som erbjuds i tre effektnivåer: 125, 163 och 185 hästkrafter. Mazda förutspår att mellanmaskinen blir storsäljaren och därför koncentrerar vi oss på den. Vad sägs om att snitta 0,55 liter milen och enbart släppa ut 147 gram koldioxid per kilometer samtidigt som du kan accelerera till hundra på nio sekunder? Det är utmärkta siffror! Man kan verkligen snacka om ett landsvägslok och med sextiofyraliters-tanken full så avverkas dagsetapper på över hundra mil innan reservlampan tänds.
Den snåla förbrukningen är solklart bilens starka sida och kommer säkert att charma många kunder. Däremot gick det inte lika bra för mannen som ligger bakom grundkonstruktionen. Rudolf Diesel dog nämligen under mystiska omständigheter 1913 när han föll överbord under en båtresa till England. Rudolf skulle träffa den brittiska och franska marinen och det finns misstankar om att det var tyska agenter som röjde honom ur vägen. Men hans uppfinning lever i allra högsta (verknings)grad!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!