En 3-vlig bekantskap

Mazda3 får ledningen att skratta hela vägen till banken. På åtta år har mer än tre miljoner exemplar tillverkats och därför vågar man inte genomföra någon "extreme makeover". Japanerna har istället nöjt sig med en smärre finslipning av den tidigare modellen. Frågan är om det räcker för att kunderna ska falla pladask? I jakten på svaret så begav vi oss till världens mest kända "vattenhål" - italienska Venedig!

Foto:

Mazda2012-02-24 07:05


Vi befinner oss i staden som kan jämföras med en TV - det finns mängder av kanaler och vissa är mer intressanta än andra. Men det går faktiskt att köra bil till Venedig eftersom det finns en bro till fastlandet, men innerstaden är naturligtvis helt bilfri. Därför håller vi oss ifrån centrum under provkörningen av uppdaterade Mazda3, vilken framför allt bjussar på bättre köregenskaper.

Ett "ögonblick"
Det ska till ett tränat öga för att upptäcka skillnaderna mellan den uppfräschade modellen och föregångaren. Ett lyft av grillen har fått bilen att se ännu gladare ut, dimljusen är numera runda och baklyktorna har flyttats längre ut mot sidorna. Kronan på verket är tioekrade 16- eller 17-tumsfälgar samt nya exteriörfärger. Vi tar plats i bilen vars interiör är behaglig - man sitter bra och allt har sin naturliga plats, vilket inte är en slump. Mazdas designers har lagt ner extra krut på att minska tiden och mängden ögonrörelser som behövs för att överblicka instrumenteringen, vars belysning även bytt färg från rött till vitt. Allt tycks vara genomtänkt och den enda plumpen i protokollet är öppningsknappen för bagageluckan som gömts under instrumentpanelen. Det är som om utvecklingsfolket vill leka kurragömma med oss.

Från bil till båt
Motorutbudet känner vi igen sedan tidigare: inroparen är en bensinfyra på 105 hästkrafter vilken följs av en maskin på 150. För dig som söker en extrakick så erbjuds MPS-modellen som begåvats med en turbosnurra på 260 hästar. På dieselsidan hittar vi motorer på 115 respektive 185 hk varav den förstnämnda är klassad som miljöbil. Vi har provkört den minsta (169 900:-) samt största bensinaren (279 900:-) och det är märkligt att se hur lika men ändå totalt olika de två modellerna är. Det syns smärre skillnader på utseendet - men under huven är det som dag och natt eller hund och katt.
Sprinten till hundra rullar på tolv respektive sex sekunder medan toppfarten är 181 respektive 250. Båda modellerna är riktigt körglada men fjädringen är i hårdaste laget. Efter ett par dagars provkörning i trakterna runt Venedig så är det dags att vända hemåt. Mazda3 är inte ute på djupt vatten utan lever upp till kraven i såväl vått som torrt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!