En annan "femma"

Mazda är en påhittig biltillverkare och lanserar slagdängor som tävlar med varandra i meningslöshet. Vem kan ha missat "zoom-zoom-zoom" som skriks ut för fulla muggar på bilsalonger, i högtalarna på fotbollsarenor och trettiosekunders reklamsnuttar. Nya Mazda 5 bjuder inte bara på sju sittplatser och behagliga vägegenskaper - utan även en helt ny slogan: "karakuri". Det betyder "överraskning" på japanska och det visar sig stämma under provkörningen vid vackra Lago Maggiore!

Foto:

Mazda2005-08-29 07:13

Mazda 5 är en typisk familjebuss där japanerna försökt få bilen lite roligare utan att göra avkall på funktionen. Linjeföringen är mer praktisk än sensationell och det enda som egentligen är avvikande är de bakre skjutdörrarna. Båda öppnar bakåt och snett uppåt utan att behöva ta hjälp av några elmotorer, men det finns naturligtvis som tillval för den late.

Hokus pokus
Mazda är ärliga när de anger antalet sittplatser till "6+1" och anledningen till att vagnen inte betraktas som sjusitsig ligger i mellanradens mittplats. Den har visserligen trepunktsbälte men erbjuder inte särskilt bra komfort för vuxna. Framstolarna har däremot finfin passform och allt är i sin ordning - förutom växelspaken som placerats på en liten utbyggnad från den silverglänsande instrumentpanelen.
En familjebuss ska naturligtvis vara barnvänlig och "femman" är inget undantag. Kupén är fylld med karakuri (överraskningar) som picknickbord, tio burkhållare och inte mindre än 45 förvaringsfack! Som i alla bilar av den här typen så är glasytorna stora och drivhuseffekten blir påtaglig under heta sommardagar. Det krävs helt enkelt en tillförlitlig luftkonditionering och det ingår i affären. Mycket möda har dessutom lagts ner på att göra familjebussen så flexibel som möjligt. Den mellersta sätesraden är exempelvis skjutbar och de bakersta stolarna kan trollas bort.

Känns inte svampig
Under huven erbjuds fyra underhållande motorer och testvagnen är begåvad med snikversionen på 115 hästkrafter, men vars prestanda räcker långt.
Sprinten till hundra rullar på 11,4 sekunder och hastighetsmätaren tackar för sig vid 182 km/h. Kör man däremot oftast med full last så kan vi rekommendera den större bensinaren på 145 hästar och senare i höst introduceras även turbodieslar på 110 respektive 143 hk. För att vara ett högbygge på 162 ståtliga centimeter uppför bilen sig som en dröm med fin styrprecision och fjädringen är långt ifrån svampig - även på de kurviga vägarna i det vackra landskapet kring Lago Maggiore. Det är italienarnas näst största sjö och omgivningen är ett gastronomiskt högsäte. Här växer bland annat den världsberömda vita tryffelsvampen som säljs för uppemot tjugotusen kronor kilot. I den jämförelsen är det rent av billigt med 1,5 ton familjebuss för 199 900 kronor!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!