En fräck liten ärta

Gröna ärtor är för många ett tråkigt minne från skolmatsalen, men nu ska japanerna ändra på det. Mazda2 är nämligen en fräck liten ärta, i synnerhet när vår testvagn delar färg med den omtvistade grönsaken. Att ärtor är bra för att gå ner i vikt märks också. Lilleputtbilen har lyckats banta ner hundra kilo jämfört med gamlingen vilket innebär minskad soppaförbrukning och lägre koldioxidsutsläpp. Helt klart nyttigt, men resultatet är även riktigt aptitligt!

Foto:

Mazda2007-11-26 08:38


Dimman ligger tät över det kulliga landskapet i italienska Toscana. Färgerna går i höstens tecken och vindruvorna i Chianti och Brolio är redan skördade. Vägarna är krokiga och backiga men belagda med relativt fin asfalt. Vi har en lång dag framför oss med körning av nya Mazda2, en bil i det lilla segmentet fast med många stora egenskaper.

Hårfin skillnad
Mazda startade med ett blankt papper när de tog fram "tvåan". Det rör sig om ny design, nyutvecklad bottenplatta och helt nya drivlinor. Ja, på motorsidan erbjuds två bensinare på 1,3 liter (75 respektive 86 hästkrafter) samt en 1,5-litersmaskin på 103 . Någon dieselspis finns ännu inte då japanerna inte har något bra alternativ med partikelfilter, men det lär dyka upp under nästa år. Om vi jämför de båda basmotorerna så är det bara en hårfin skillnad och knappast motiverat att betala extra för elva hästar. Vad bjuder då kupén på? Jo, man sitter riktigt bra fram medan det naturligtvis är lite trängre i baksätet. Instrumenteringen innehåller det man förväntar sig och allt är i sin ordning, förutom växelspaken som placerats på en liten utbyggnad. Lösningen är dock briljant eftersom växlingarna går som en dans.

Lyckad jakt
Vi färdas i ett världsberömt vindistrikt men såväl Sangiovesedruvan som Cabernet sauvignon har redan skördats och ligger på jäsning. Resultatet ser vi om ett år i form av djupröda viner som garanterat får fyra solar av Bengt Frithiofsson. I det lilla samhället San Gusmè tycks tiden ha stått stilla och medeltiden känns väldigt närvarande, överallt! Vägarna är exempelvis riktigt dåliga men fjädringen klarar utmaningen över förväntan och bilen tycks vara mycket väl ihopskruvad. För att minska miljöbelastningen har ingenjörerna jagat kilo med ljus och lykta.
Elsystemet är tre kilo lättare, avgassystemet har bantats med fem kilo och t.o.m. magneterna i bilens högtalare väger mindre. Resultatet är en tomvikt på imponerande 955 kilo och den blandade förbrukningen stannar på 0,54 liter milen. Mazda2 är en liten bil men har, som ni förstår, stora egenskaper. Utseendet på vår ärtgröna testvagn är dessutom fräscht och priset börjar på 119 900. Allt talar för att Mazda2 kommer att kapa åt sig en stor marknadsandel, främst bland tjejer. Snacka om prinsessan på ärten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!