En rykande het Havan(n)a

Mazda MX-5 har sålts i miljonupplaga sedan premiären och är en succé utan dess like, vilket utnyttjas väl. I fjol presenterades Takara Edition och nu är det dags för ytterligare en specialare: Havana Edition. Ursäkta, men det känns lite som när engelsmännen tryckte ut de sista hundkojorna innan nya Mini föddes. Det engelska namnet är inspirerat av den bruna färgen på skinnklädseln som i sin tur ska påminna om en Havannacigarr. Är cabben en riktig rökare eller bör den fimpas?

Foto:

Mazda2012-09-28 04:06


På sextiotalet kom en rad öppna sportbilar och vem minns inte Austin Healey 3000, Jaguar E-Type eller MGB? Men ett par fåniga säkerhetsbestämmelser gjorde att de kultförklarade bilarna försvann som en vind. Mazda återuppväckte dock den klassiska sportkärran med MX-5 "Miata" som premiärvisades 1989. Men produktionsstarten var faktiskt ingen självklarhet. Styrelsen var inte enig om projektet och ryktet berättar om hetlevrade diskussioner runt direktionsbordet.

Mycket utrustning...
Att bilen är snygg behöver vi inte bråka om och det tack vare sin tidlösa formgivning. Från att tidigare varit ganska basic har man i Havana-versionen kostat på japanen ordentligt, utan att chockhöja priset. Den "nya" versionen har dörrhandtag i karossens färg med kromade infällningar, en kromlist runt grillen samt 17-tums aluminiumfälgar. Inredningen har lyfts med kromade sargar runt instrumenten och naturligtvis skinnklädsel i specialfärgen "Havana Brown". Här finns inget trams med elektroniska tändningsnycklar som först ska in i ett hål innan man kan trycka på en knapp för att starta eller stänga av motorn. Vi öppnar dörrarna, glider ner i de skålade sportsätena, lossar taklåset med ett enkelt handgrepp och vips så visar sig solen från sin bästa sida. Känslan att se över ratten, ut genom vindrutan och förbi motorhuven är helt underbar.

... till bra pris
Fartvinden ger precis lagom vindrufs tack vare den lilla vindavvisaren som placerats mellan nackskydden. "Havannacigarren" erbjuds bara med ett motoralternativ och den är inte "handrullad" med tanke på namnet - under huven jobbar nämligen en varvvillig bensinfyra på 126 hästar. Det kanske inte låter så mycket, men räcker gott och väl eftersom cabben knappast är överviktig.
Noll till hundra rullar på 9,9 sekunder medan toppfarten är 194. Liksom tidigare är en kortslagig femväxlad låda standard och viktfördelningen mellan axlarna är idealiska 50/50. Hjulen greppar suveränt i asfalten när vägen börjar svänga och då är det ett stort plus att ha bakhjulsdrift. Mazda MX-5 Havana Edition kostar 219 900 kronor (referenspris 244 100 kr) och då ingår mängder av utrustning. Vad sägs om klimatanläggning, radio/cd-spelare, skinninredning, farthållare och fotpedaler i aluminium? Men det vill till att skynda att fynda - det är först till Havan(n)a som gäller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!