En småbil av vikt

Att nå sin önskade matchvikt är aldrig lätt och vägen dit är knappast någon dans på rosor. Det gäller att träna ordentligt och äta rätt, vilket knappast är enkelt med tanke på alla metoder det finns att välja mellan. Atkins, GI och LCHF används flitigt, likaså Medelhavsdieten. Mazda2 har antagit utmaningen och är redan nu i toppform inför "beach 2011". Häng med när vi tar pulsen på japanen som tappat över hundra kilo i vikt.

Foto:

Mazda2011-02-19 05:05


Den nya "lättviktaren" bjuder på en hel del nyheter och vid en första snabbtitt ser man att fronten begåvats med det nya familjesmilet. Provkörningen av faceliftade Mazda2 går av stapeln i ett soligt Monaco och bilen har varken tagit hjälp av Atkins eller GI, utan här är det den beryktade Medelhavsdieten som fått göra sitt och vips kvalar Mazda2 in som miljöbil.

Ta det piano
Exteriört handlar det om smärre förändringar i form av ett tuffare yttre samt nya fälgar. Dessutom finns numera totalt elva karossfärger att välja mellan varav två är helt nya: aquaticblå samt burgundyröd. Går vi istället vidare in till interiören möts vi av en något plastig instrumentpanel, fast med paneler i pianosvart som genast lättar upp stämningen. Mätartavlorna har fått eleganta silverfärgade inramningar med tydliga vita siffror på svart botten. Till Mazda2 som i grundutförande kostar 134 900 kronor kan man för 7 600 extra välja till AdvancePlus-paketet. Då får man godis som 15-tums fälgar, regnsensor, elfönsterhissar och läderklädd ratt för att nämna lite ur listan. Liksom tidigare erbjuds japanen även i ett Sport-utförande men enbart tillsammans med den största motorn. Paketet innehåller sidokjolar, bakre takspoiler, nydesignade 16-tums fälgar, en rejäl ljudanläggning och priset landar på 158 500.

Tyst i klassen
Vår svenska generalagent har rensat upp rejält i modellfloran och enbart karosser med fem dörrar säljs, detsamma gäller motorerna vilka är två bensinfyror på 84 respektive 102 hästkrafter. Vi har testkört minstingen som inte direkt är något krutpaket men ändå klarar att hålla ångan uppe. Hundrastrecket passeras efter 13,6 sekunder samtidigt som toppfarten är 172. Förbrukningen ligger runt halvlitern milen och koldioxidutsläppet har sänkts, vilket gör att den kvalar in som miljöbil med sina 119 gram och staten bjussar därmed på fem års bilskatt.
Nya Mazda2 är riktigt trevlig att köra och på tomgång är japanen så tyst att man kan höra en knappnål falla. Finliret med chassit kan vi direkt säga har gett resultat, vilket gör att bilen håller i ordentligt när vi provocerar Mazdan genom de smala serpentinvägarna på väg mot vår slutdestination i Monaco. En redan bra bil har blivit betydligt bättre och "tvåan" har alla chanser att slå sina konkurrenter med "lätthet".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!