Inte illa pinkat, Mazda

Mazda CX-7:s reklamslogan skulle kunna vara "urinera mera". Bilen har nämligen begåvats med den första japanska dieselmotorn med en katalysator som minskar de farliga kväveoxidutsläppen tack vare - urin! Tja, själva bilen är inte så illa pinkad heller. Den välbehövliga ansiktslyftningen har gjort underverk och utrustningsnivån är skyhög. Mazdan blir något att bita i för konkurrenterna.

Foto:

Mazda2009-12-14 09:30


Att driva på alla fyra är ett säkert och klassiskt sätt att ta sig fram när underlaget börjar bli för glatt eller om man önskar att öka körsäkerhetsnivån några snäpp. Därför befinner vi oss i österrikiska Kitzbühel, men vintersportorten kan faktiskt inte skryta med några större snömängder utan snarare solsken.

Hög standard
Från början var Mazda CX-7 ett helt nordamerikanskt projekt som sparkades igång 2005. Sedan bestämdes det för en lansering i Europa, men enbart 230 bilar har sålts i vårt fosterland. Anledningen? Tja, en inte alltför vild gissning är att bilen enbart erbjöds med en bensinfyra som blev väldigt politisk inkorrekt på kort tid. Nu blir det ändring på det och anledningen är den nya dieselspisen - men låt oss återkomma till tekniken strax. Vi börjar nämligen med designen som lyfts med hjälp av en större grill, nya dimljus och mera kromlister. Även baken har förändrats och vi konstaterar snabbt att CX-7 blivit snyggare. Om vi hoppar in bakom ratten så är fortfarande komforten lika bra i såväl fram som baksäte - dessutom har materialvalen förbättrats. Två utrustningsnivåer erbjuds där "Advance" (314 000 kronor) är instegsmodellen och har det mesta. Ändå tror japanerna att volymbilen blir "Sport" som kostar 33 000 ytterligare. Mycket pengar men då ingår också skinninredning, navigationssystem, xenonstrålkastare och 19-tumsfälgar.

Modern diesel
I motorrummet erbjuds fortfarande den beprövade fyran på 260 hästkrafter, men ingen lär välja bensinaren när man provkört den nya dieseln på 173 hästar och hela 400 Newtonmeter. Att det är en turbodiesel är svårt att förstå då det varken hörs eller känns. Prestandasiffrorna är snarare som en vass bensinare och inte hör vi något dieselknatter heller. Dessutom är maskinen väldigt miljövänlig tack vare SCR-katalysatorn som renar avgaserna ytterligare.
Genom att spruta in ett urinämne så reagerar ammoniaken och bryter ner de skadliga kväveoxiderna. AdBlue förvaras i en 15,5 liters tank och räcker i 2000 mil, sedan är det dags att fylla på - men tänk på att inte kissa i tanken eftersom urinämnet framställs syntetiskt. Bilen drivs normalt på framhjulen men vid behov så kan upp till 50 procent av kraften förflyttas till bakhjulen. Mazda CX-7 har klarat sitt första (urin)prov!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!