Japansk "vågmästare"

På avstånd kan det se ut som bucklor längs med hela sidan - men ju närmare man kommer familjefraktaren desto mer imponerar den vågade designen. Det hela kallas för "Nagare" och är ett japanskt uttryck för de vågrörelser som bildas när vattnet krusas av vinden. Utvecklingsfolket har slitits mellan hopp och förtvivlan eftersom karossvecken knappast varit någon lätt uppgift. Nu har nya Mazda5 alla förutsättningar att surfa på framgångsvågen!

Foto:

Mazda2011-09-10 04:05


Mazda5 har snyggat till sig rejält - bilen har varit på besök hos plast(ik)kirurgen och är helt enkelt i toppform, bokstavligt talat. Karossidorna är minst sagt originella, medan fronten har fått japanernas glupska släktdrag och baken begåvats med liggande lysen. Det är inga småförändringar vi snackar om, men inuti kupén känns det mer välbekant.

Flexibel lastare
Familjebussen ser större ut än tidigare, men är det en synvilla? Näpp, ännu en gång har sträckbänken plockats fram och bilen har växt åtta centimeter på längden medan övriga mått är identiska med gamlingen. Även interiören har fått en släng av sleven och genomgått en uppfräschning med bättre materialval samt modernare utseende. Man färdas bekvämt i framsätena och det är även lätt att ta sig in i baksätet samt till de två sätena längst bak. Detta tack vare att Mazda5 har smidiga skjutdörrar och när dessa öppnas så sticker de bara ut sexton centimeter från karossen, vilket är ett plus om man parkerar trångt. Liksom tidigare har japanerna behållit sittlayouten á la 6+1 säten och anledningen till att vagnen inte betraktas som sjusitsig ligger i mellanradens mittplats. Den har visserligen trepunktsbälte men erbjuder inte särskilt bra komfort för vuxna. Längst bak, på den tredje sätesraden, fälls de två sätena upp ur golvet när de behövs.

Nu även diesel
Under huven erbjuds två bensinfyror på 115 respektive 150 hästkrafter. Vi provkörde den sistnämnda direktinsprutade motorn som bjussar på start/stopp-system och en sexväxlad handjagad låda. Färden till hundra rullar på elva sekunder, toppfarten är 194 medan soppaförbrukningen ligger på 0,69 liter milen. Vill du hellre ha en dieselspis så finns en oljebrännare på 115 hästar vilken enbart sörplar i sig halvlitern milen, men tyvärr snubblar den på mållinjen vad gäller miljöbilsstämpeln.
På vägen är nya Mazda5 fint balanserad men vi störs av den usla bakåtsikten som gör sig påmind vid fickparkeringar. För att vara ett högbygge på 162 ståtliga centimeter uppför bilen sig som en dröm med fin styrprecision och fjädringen är långt ifrån svampig. Krydda till sist med en gedigen kvalitetskänsla, ett bra grundpris på 212 900 och vattenskvalp-designen som är helt unik. Snacka om vågmästare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!