Kärleken är fartblind

Har du raggat febrilt men inte hittat den rätta? Ja, det är inte lätt att välja bland alla läckerheter och när man väl bestämt sig för en så hittar man en annan. Att välja sportbil är lika svårt som att söka partner på nätet: man kan få ett rejält bottennapp eller säger det "klick" på direkten. Vi har dejtat Mazda6 MPS och den tycks vara svår att komma inpå livet - men i själva verket har den allt. Som ett fungerande baksäte?

Foto:

Mazda2006-02-16 08:33

Mazda presenterar äntligen sin starkaste familjeracer hittills och utgångspunkten är "sexan". Det krävs visserligen ett tränat öga för att upptäcka att vi har med ett veritabelt krutpaket att göra och några detaljer avslöjar det bättre än andra. Motorhuven är exempelvis höjd fyra centimeter för att ge plats åt ett stort luftintag och en laddluftkylare. Vidare fylls hjulhusen upp med 18-tumshjul med lågprofildäck och baktill ser vi en vinge samt dubbla avgaspipor.

Leende i ansiktet
Mazda6 MPS (Mazda Performance Series) är som klippt och skuren för uppgiften som familjeracer. Här kan du montera barnstol, skjutsa svärföräldrarna och få in mycket last i skuffen samtidigt som alla åkande får ett fastklistrat leende i ansiktet. Det som livar upp tillvaron är en fyrcylindrig 2,3-litersmotor som försetts med direktinsprutning och kraftig turboladdning. Effekten är hela 260 hästar vilket räcker för att toppa 240 km/h och klara den berömda sprinten till hundra på 6,6 sekunder. Men nu har inte japanerna nöjt sig med detta utan även försett bilen med en kompetent fyrhjulsdrift som kallas "Active Torque Split". I grundinställningen går merparten av kraften till framhjulen, men det ändras blixtsnabbt om kraften behövs på annat håll. Den manuellt sexväxlade lådan är lättjobbad och stegningen är väl vald till motorkaraktären.

Starkt alternativ
I kupén är det bara att ta för sig av de bekväma framstolarna, den rymliga aktersoffan och insupa den gemytliga atmosfären. Mittkonsolen ser fräck ut och instrumenteringen följer gällande mode med kromade sarger. Fotpedalerna är naturligtvis tillverkade av borstat aluminium med små gummibitar för ökad friktion. Hur är det då med rallyambitionerna? För att få svar på frågan så begav vi oss upp mot bergen. På testslingan visar Mazda6 MPS genast framfötterna och bilen slänger sig runt hårnålskurvorna med sitt stabila sportchassi. Fjädringen är benhårdt bestämd men ändå förunderligt bekväm. Att prestandabilen ändå blir igenkänd som något annat än en vanlig Mazda fick vi uppleva vid fotograferingen då en stor lastbil med trettio ton stål på flaket tar kurs mot oss. "En så?n här har jag alltid önskat mig" säger föraren och visst har han rätt. Behöver man en familjebil och dessutom vill ha prestanda utan att det kostar den berömda skjortan, då är Mazda6 MPS ett starkt alternativ!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!